Tullen behövs i Kapellskär

Narkotikahunden Baz undersöker en långtradare. (Bild från 2008.)

Narkotikahunden Baz undersöker en långtradare. (Bild från 2008.)

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2014-02-02 17:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tullverket har i december 2013 beslutat stänga Klareringsexpeditionen i Kapellskärs Hamn i april 2014. Det är ett mycket olyckligt beslut som skapar stor oro hos en bred allmänhet.

I stället för att dagligen finnas på plats med en bemannad expedition, vill Tullverket begränsa tullens närvaro till stickprovskontroller i Kapellskär, när man anser det särskilt påkallat.

De som har gods att tullklarera hänvisas efter april till Arlanda. Väg 77 i det skick den har i dag är inte lämpad för tung trafik. Redan i dag färdas alltför många lastbilar på denna farliga väg. Nu ska alla som kommer in i Kapellskärs hamn med något att klarera tvingas ta den vägen, när tullen på plats lagts ner.

Stängning av klareringen i Kapellskär innebär att fyra arbetstillfällen försvinner, olyckligt särskilt i denna del av den vidsträckta roslagskommunen Norrtälje. Det är också oroande med en drastisk minskning av antalet spanande ögon i en hamn som Kapellskär, med intensiv godstrafik till och från Finland, Baltikum och transittrafik till Ryssland.

Tullens frånvaro öppnar för ökad införsel av illegala droger, stora mängder alkohol och fordon fyllda med stöldgods på väg att lämna Sverige efter inbrott i några av de många fritidshusen längs roslagskusten, fritidshus som långa perioder står obebodda och obevakade. Tullverket är en myndighet som har befogenhet att göra tillslag.

Just nu pågår för fullt en omfattande utbyggnad av Kapellskärs hamn och vår förhoppning är att trafiken på hamnen ska få fortsätta växa. En nödvändighet är att det så småningom dras järnväg från kusten in mot landet.

En växande hamnverksamhet i Kapellskär är starkt kopplad till de strängare miljökrav som gäller för fartygsbränslen från och med 2015 och därmed ökade bränslepriser, vilket gynnar Kapellskärs hamn som erbjuder den kortaste vägen till Finland och Estland över Östersjön.

Detta är en utveckling som i stället för avveckling kommer att motivera en utökning av tullens kapacitet i Kapellskär.

Därför är vår vädjan till Tullverket och i förlängningen till regeringen: Återta beslutet att stänga Klareringsexpedition Kapellskär. Tullens närvaro i Roslagsskärgården har en lång tradition, och är inte mindre angelägen i dag än för hundra års sedan.

Catarina Wahlgren, landstingsledamot (V), Stockholms läns landsting

Anders Djerf, ordinarie ledamot (V), Kapellskärs Hamn AB styrelse

Läs mer om