Uppsala har tidigare haft en halkbana och trafikövningsplats, men den försvann 2005 när nya E4 och Bärbyleden skulle byggas. Faktum är att man sedan dess pratat om att bygga en ny halkbana. Nu finns planerna klara på att motorbanan i Rörken också blir trafikövningsplats. Men den moderatledda majoriteten i kommunhuset har nyligen lagt planerna på is eftersom det inte finns utrymme i deras budget före 2015.
Varken yrkesförare eller privatbilister får tillräckligt stor chans till vidareutbildning när halkbana inte finns på orten. Att bilister och yrkesförare får möjlighet att öva, testa hur nya däck fungerar eller pröva halkkörning med en ny biltyp kan starkt förebygga olycksrisker och öka trafiksäkerheten på våra vägar.
Nya krav på eco-driving, specialutbildning och vidareutbildning ställer höga krav på att en trafikövningsplats finns tillgänglig och att den i sig uppfyller högt ställda krav.
Uppsala kommun står i färd att genomföra sina åtgärdsprogram för att komma tillrätta med luftföroreningarna. Eftersom kommunen själv föreslagit förbud mot dubbade däck i luftföroreningskänsliga områden inne i cityområdet så är diskussionen i full gång om odubbat är lika säkert. Enskilda bilförare känna oro för att vinterdäck utan dubbar inte fungerar i halt väglag.
För att känna trygghet kan det vara bra att förare har möjlighet att testa på en halkbana hur vinterdäck utan dubbar fungerar.
Jag tycker att det finns stor anledning för kommunstyrelsens ordförande Gunnar Hedberg att vända sig till de övriga kommunerna i Uppsala län så att vi får en ny halkbana i Rörken redan nästa höst. Att stå still och slira duger inte - nu behövs konkreta satsningar på trafiksäkerheten.
Maria Gardfjell
Miljöpartiet de Gröna
Miljöpartiet de Gröna