Uppsala behöver flera spår

Man kan inte ställa spårvagnar mot spåratxi, skriver Stefan Hanna (C) i en replik på Maria Gardfjell (MP).

Uppsala2012-06-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Miljöpartiet talar sig varmt för att återgå till spårvagn i Uppsala (UNT 5/6) som lösning på våra miljöproblem och utmaningar inför den starka tillväxt som staden har framför sig. Jag hoppas att MP snart inser att det är en mångfald av kollektivtrafiklösningar som gör att vi får ett hållbart och kostnadseffektivt system i Uppsala.

Att spårtaxi skulle vara oprövat i stadsbebyggelse är felaktigt, likaså att det finns spårtaxisystem på flygplatser i USA. Det största systemet i drift finns i Morgantown, West Virginia, och knyter samman stadskärnan med ett sjukhus och ett universitet – mycket likartat den föreslagna sträckningen från Resecentrum till Akademiska Sjukhuset och Universitetet i Uppsala.

Till dags dato har det amerikanska systemet under närmare 40 års drift inte haft en enda allvarlig olycka, trots över två miljoner resor per år och upp till

30 000 resor per dag. För några år sedan sade borgmästaren i Morgantown, Ronald Justice: ”Vi är en liten stad med stora trafikproblem, och spårtaxisystemet kan vara en anledning till att vi klarar fortsatt expansion”.

Att upprepa myterna om spårtaxins begränsade kapacitet spär bara på den helt onödiga konflikten mellan spårvagn och spårtaxi. Vi behöver mer eftertanke och samverkan mellan trafikslag samt mer respekt för fakta och kunskap.

För att klara fördubblingsmålet inom kollektivtrafiken behöver vi en kreativ och ödmjuk dialog – inte förutfattade meningar om vad som är möjligt. Centerpartiet i Uppsala leder alliansen för en ansvarsfull och innovativ miljöpolitik med verkliga och effektiva resultat i fokus.

Alliansen har initierat arbetet mot en attraktiv och EU-finansierad detaljplanering som redan innan vi beslutat om vi skall genomföra den skapat rubriker och stort intresse inom miljökretsar även i utlandet. Om vi väljer att gå vidare kommer också staten att stötta projektet.

Stefan Hanna (C)

Ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden

UNT 13/6 2012

Läs mer om