Ett ytterligare järnvägsspår mellan Uppsala, Arlanda och Stockholm behövs om Uppsala skall fortsätta att vara en attraktiv kommun att leva i. Det behövs också om vi skall klara de viktiga miljö- och klimatmålen för våra barn och barnbarns bästa. Under de senaste 20 åren har det blivit alltmer uppenbart att antalet arbetspendlare har ökat mellan Uppsala och Stockholm.
Dagens infrastruktur och de operatörer som trafikerar infrastrukturen klarar inte att möta behovet med rimlig kvalitet. Vi ser att trenden med dagspendling är här för att stanna och kommer att öka mycket kraftigt. I hela världen går vi mot en fortsatt urbanisering. Redan 2050 förväntas över 75 procent av jordens befolkning bo i storstadsområden. Därtill kommer allt högre krav på effektiv trafik till och från Arlanda.
Behoven är redan i dag stora men samtidigt är det uppenbart för alla Uppsalabor som pendlar att SJ och Trafikverket inte klarar uppgiften att hantera ökade krav på punktlighet och turtäthet. Inställda och försenade tåg prövar dagligen pendlare som försöker få ihop sitt arbete med det övriga livspusslet.
Redan i dag finns Arlanda Expresstågen, som på sekunden klarar att hålla sina tider på spåret bredvid de som trafikeras av SJ. Expresstågen går ofta och restiden från Stockholm C till Arlanda är generellt 20 minuter. Under högtrafik går expresstågen upp till sex gånger i timmen, övrig tid var femtonde minut.
Vi ser att SJ och Trafikverket under flertalet år har lovat bättring men vi har i stället sett en motsatt utveckling de senaste två åren.
Regeringen har nu beslutat att satsa mer än tre miljarder på ökat underhåll av järnvägen och det välkomnar vi men det räcker inte för Uppsalas del. Uppsala behöver mer än förbättrat underhåll av existerande järnväg för att hantera vår regions utmaningar. Vi gör bedömningen att det är dags att länka samman Arlanda Express från Stockholm/Arlanda med Uppsala.
Arlandabanan blev det första stora infrastrukturprojektet på över hundra år som till största delen finansierades med privata medel. Traditionellt sett skulle merparten av pengarna ha tagits från skattebetalarna men då krävde Sveriges ekonomi en annan lösning: ett antal internationella storbanker övertalades att ställa upp med lån, med endast de framtida biljettintäkterna som garanti, i vad som blev ett för Sverige unikt samprojekt mellan stat och näringsliv.
Vi ser nu hur historien upprepar sig, med oro på finansmarknaderna och en ovilja från politiker på riksnivå att satsa på utbyggd infrastruktur. I stället har de pengar som funnits gått till att bygga ut järnvägen i mer glest befolkade delar av vårt land. Ett sådant exempel är Botniabanan som drevs igenom av dåvarande socialdemokratiska regeringen. Det är inte fel i sig men vi kan inte vänta längre på vår tur i Uppsala där befolkningen och behoven ökar för varje dag. Hela Sverige mår bättre om Mälardalen klarar av att utvecklas utifrån sin potential och det kräver en bättre infrastruktur.
Vi vill göra det möjligt för en privat entreprenör att driva sträckan från Uppsala till Arlanda på entreprenad. Trafikverket bör få i uppgift att sköta utbyggnaden till fyra spår på sträckan närmast Uppsala, Knivsta och Arlanda. Samtidigt bör en anbudstävling för projektet som helhet initieras.
Det är bråttom. Uppsalas utveckling och miljön kräver det. Vi får inte låta allt sämre offentliga finanser att hindra nödvändiga tillväxtinvesteringar i infrastruktur. SJ tycks inte klara av att säkra en hög servicenivå på en av Sveriges ekonomiskt viktigaste sträckor. Det är viktigt att vi ger privata entreprenörer och privat kapital chansen att erbjuda en service där tågtiderna håller.
Hans Dahlgren
Debattör, Centerpartiet
Stefan Hanna
Kommunalråd (C), Uppsala
Anders W Jonsson (C)
Partiledarekandidat och riksdagsledamot