Uppsla län i botten

För elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi eller skolan som ett lotteri, skriver Dyslexiförbundet FMLS och Dyslektikerna vid Uppsala universitet.

Uppsala2013-10-23 09:44
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I veckan släpptes en europeisk rapport över läsfärdigheten. Sverige klarar sig bra, men sticker ut negativt i ett avseende; skillnaden ökar starkt mellan olika grupper. Detta avspeglas i att för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i Uppsala län är skolan som ett lotteri. Nu krävs en skärpt ambitionsnivå - alla barn ska ha samma möjligheter att lära sig att läsa och skriva.

Demoskop har kartlagt kommunernas hantering av stöd till elever i behov. Syftet var att mäta kommunalt ledarskap och ambitionsnivå och för att undvika skillnader mellan olika skolor. Studien genomfördes 13 maj – 4 juni i Sveriges hundra största kommuner.

Studien visar att hälften av kommunerna saknar handlingsplan för grundskolans jobb med läs- och skrivsvårigheter. Varken Uppsala eller Enköping har en samlad plan.

Tidiga insatser är avgörande för läsinlärningen. Hälften av kommunerna i landet gör screening i förskoleklass eller i år 1. Många elever upptäcks först i mellan- eller högstadiet. 34 procent av kommunerna saknar centralt beslutad screening-modell, och många elever missas helt.

I vissa kommuner utreds eleven inom åtta veckor, i andra kommuner tar det två år. Flera kommuner gör inga utredningar alls.

Dyslexi kräver särskild pedagogik, inte bara lästräning. Eleverna behöver inlästa läromedel och andra verktyg. Många kommuner har säkerställt tillgången till dessa: datorer, rättstavningsprogram, talsyntes och inlästa läromedel. I de andra kommunerna finns inga direktiv för att säkra att alla får hjälp - det är upp till skolans och rektors prioritering.

Lärarna behöver stöd och kunskap om anpassning av undervisningen, men bara en av tre kommuner fortbildar sin skolpersonal.

Enligt Skolverket saknade 22 procent av eleverna i åk 9 fullständiga betyg våren 2012. 12 procent var inte behöriga till gymnasiet. Många av dem har läs- och skrivsvårigheter.

Så här behöver det inte vara.

Nu krävs krafttag. Vi vill att alla kommuner i Uppsala län ska:

1. Göra en handlingsplan för hur skolor ska ge elever i läs- och skrivsvårigheter stöd

2. Säkerställa att hjälpmedel och inlästa läromedel finns tillgängliga

3. Stödja lärare via fortbildning genom hela yrkeslivet

Nu kastar vi handsken till Uppsala läns kommuner - skrota kunskapslotteriet. Alla elever har rätt till en bra start i livet.

Dyslexiförbundet FMLS i Uppsala län och

Dyslektikerna vid Uppsala Universitet inom Dyslexiförbundet FMLS

UNT 23/10 2013

Läs mer om