Varför förneka antiziganismens övergrepp?

Gunnar Carlsson förnekar i sin debattartikel 29/10 att romer tvångssteriliserats i Sverige. I bästa fall kan man bokföra inlägget som okunskap på hög nivå, i sämsta fall handlar det om medvetet förnekande av antiziganistiska övergrepp som ägt rum.

En romsk familj med tre barn vandrar bort på vägen efter att ha vräkts från sitt tältläger på Mälarhöjdens Idrottsplats i oktober 1951.

En romsk familj med tre barn vandrar bort på vägen efter att ha vräkts från sitt tältläger på Mälarhöjdens Idrottsplats i oktober 1951.

Foto: SvD / TT

Uppsala2013-11-05 10:38
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För intentionen att genomföra etniskt riktad sterilisering fanns. 1923 års fattigvårdsutredning diskuterade steriliseringar som en väg att stoppa spridning av ”zigenska rasinslag” i ”den svenska folkstammen”.

Arkitekten bakom steriliseringsprogrammet Nils von Hofsten förordade riktad sterilisering av ”tattare”. I riksdagsdebatten 1941 framhölls ”tattare” som en av de grupper som borde steriliseras.

I sak har Carlsson dessutom fel, eftersom steriliseringsutredningen konstaterade tvångssteriliseringar av människor, vilka etiketterats som ”tattare”. Flertalet av dessa tillhörde gruppen resande, som enligt svensk minoritetspolitik inräknas i kategorin romer. I min bok Svensk antiziganism redovisar jag dessutom ett dokument som visar hur en så kallad zigenare upprepade gånger värjde sig mot hotet av tvångssterilisering på 1950-talet. Jag betvivlar att det var ett enstaka fall, men vidare forskning får utvisa.

Till yttermera visso har debattören fel i sitt påstående om att det rådde partipolitisk enighet om steriliseringslagarna 1934 och 1941. I min bok har jag redovisat liberalen Gustav Mosessons och kommunisten Seth Perssons invändningar mot den inhumana människosyn som gjort sig bred i riksdagen.

Slutligen bortser Carlsson ifrån att hotet om tvångssterilisering ständigt användes för att disciplinera romer. Detta är en mörk del särskilt i svenska resandes kollektiva minne, vilken bland annat omvittnats i skrifter av Forum för Levande historia, Bo Hazell och Gunborg Lindholm.

Att förneka övergrepp och bortse från psykiskt lidande är i sig en kränkning av offren.

Jan Selling
historiker vid Hugo Valentin-centrum, Uppsala universitet
författare till boken ”Svensk antiziganism. Fördomens kontinuitet och förändringens förutsättningar” (Sekel bokförlag 2013)
UNT 5/11 2013

Läs mer om