Vattenfall uppskattar konkurrens

Vattenfall ser positivt på konkurrens och deltar redan nu i projekt där spillvärme tas om hand, skriver Adrian Berg von Linde i en replik till Björn Söderholm och Carl-Erik Holmqvist.

Uppsala2012-07-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK. För all energiförsörjning är det en stor och ständig utmaning att hitta balans mellan å ena sidan energibehov och å andra sidan kostnader och miljöpåverkan. Vi har valt att försöka besvara några av de påståenden som Björn Söderholm, Fastighetsägarna Mittnord, och Carl-Erik Holmqvist, Industrigruppen Återvunnen Energi, uttrycker (UNT 9/7).

”Monopol och misskötsel hotar den miljövänliga fjärrvärmens ställning.”

Vårt svar: Vattenfall är för konkurrens när det fungerar och gynnar kunderna. Full avreglering av marknaden är inte längre aktuell, eftersom regeringen kommit fram till att det är kostnadsdrivande, vilket missgynnar kunderna. Energi­minister Anna-Karin Hatt (C) har uttryckt sitt starka stöd för fjärrvärmen och den roll den spelar omställningen till ett uthålligt samhälle.

”Priset på fjärrvärme har under långt tid ökat mer än konsumentprisindex och det förklaras av att fjärrvärmebolagen har kunnat sätta priser i skydd av sitt monopol.”

Vårt svar: Prisökningar på fjärrvärme bör jämföras med prisökningarna på andra energislag och prisökningarna på de bränslen som används för att producera värmen. I sådana jämförelser kommer fjärrvärmen väl ut.

Angående prissättning och prisnivåer vill vi hänvisa till den oberoende Nils Holgersson-utredningen, som visar att priset på fjärrvärme i Uppsala ligger under genomsnittspriset i Sverige. I vår prispolicy framgår att Vattenfalls pris ska vara konkurrenskraftigt, långsiktigt förutsägbart samt ge möjlighet till rimlig vinst i verksamheten

”Ett ytterligare problem är att fjärrvärmemonopolet saknar förmåga att ta till vara den utsläppsfria restvärmen från industrier och andra verksamheter.”

Vårt svar: Vattenfall är helt öppet för att ta emot spillvärme så länge det gynnar bägge parter och miljön. Det finns flera exempel på när detta varit framgångsrikt.

Att bygga förtroende för fjärrvärmen, så att den kan utvecklas vidare, är av största vikt för oss. Vi samarbetar med kunder, kommunen och andra aktörer här i staden i syfte att stödja Uppsala till att bli en uthållig stad.

Adrian Berg von Linde

anläggningschef Vattenfall Värme Uppsala

UNT 17/7 2012

Läs mer om