Vi borde ha kunnat enas om Ärna

Vi beklagar att Mohamad Hassan (FP), M och KD inte ville ansluta sig till vår uppmaning till regeringen. Oavsett vad som har sagts tidigare borde det ha varit möjligt att släppa prestigen och följa Miljödomstolens beslut, skriver Erik Pelling (S).

Erik Pelling kommunalråd (S)

Erik Pelling kommunalråd (S)

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2013-11-07 15:12
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En bred blocköverskridande majoritet i kommunstyrelsen har satt ned foten. Uppsala kommun uppmanar nu officiellt regeringen att följa Miljödomstolens rekommendation och avstyrka kommersiellt linjeflyg på Ärna, endast ett fåtal kilometer från centrala Uppsala

Den officiella inställningen hos den kommun som ska hysa och leva med konsekvenserna av det kommersiella flyget kommer att väga tungt när regeringen fattar sitt beslut. Uppsalas röst skulle självklart ha blivit än tydligare om kommunstyrelsen hade varit enig.

Vi beklagar därför att Mohamad Hassan (FP), Moderaterna och Kristdemokraterna inte ville ansluta sig till vår uppmaning till regeringen. Oavsett vad som har sagts tidigare borde det ha varit möjligt att släppa prestigen och följa Miljödomstolens beslut.

Jag är glad att vi nu kan fokusera på det som verkligen är avgörande för en positiv utveckling i Uppsala och i vår region. Nämligen att Arlanda kan fortsätta utvecklas som storflygplats. Uppsala behöver goda flygförbindelser. Men vår civila flygplats heter Arlanda. Det är också en av våra viktigaste arbetsplatser. De jobb och den tillväxt som Arlanda skapar vill vi slå vakt om och utveckla, inte försöka konkurrera med.

Det är olyckligt att M, FP och KD på nytt tappar bort Arlanda, länets största arbetsplats, i sin politik.

Vi såg samma sak när den moderatledda alliansen i landstinget till varje pris ville avveckla buss 801 till Arlanda, trots alla de som arbetspendlade från Uppsala till just Arlanda. Även då tog Socialdemokraterna strid för att värna Arlandas arbetstillfällen och efter en massiv kampanj tvingades alliansen ett halvår senare att backa.

Ärna kan även framöver användas för det militära flyget samt för ambulansflyget och andra räddningsverksamheter.

Den bedömningen delar vi med Miljödomstolen och det hoppas vi att regeringen instämmer i. Men den dryga femdubbling av flygtrafiken som ett tillstånd för kommersiellt linjeflyg på Ärna skulle medföra strider mot Uppsala kommuns eget klimatmål och skulle kraftigt begränsa tillväxtmöjligheterna i Uppsala och de norra tätorterna.

Uppsala kommunstyrelse fattade därför ett klokt beslut. För Uppsalas utveckling och för jobben på Arlanda.

Erik Pelling
kommunalråd (S)
UNT 7/11 2013 

Läs mer om