Det har förts en diskussion på UNT:s debatt- och insändarsidor, liksom på nyhetsplats i UNT om de nya arbetsscheman som införs på hela Akademiska sjukhuset den 1 februari.
För att nå ekonomisk balans 2013 har ett antal sjukhusövergripande åtgärder vidtagits. En sådan gäller sjukhusgemensamma riktlinjer för arbetsscheman och för de så kallade överlappningstiderna. Avsikten med dessa åtgärder är att effektivisera arbetet, men samtidigt kunna fortsätta erbjuda vård av samma kvalitet som tidigare men med något minskad personalstyrka.
En mer enhetlig schemaläggning på våra enheter underlättar också en långsiktig planering, något vi tror kan påverka arbetsmiljön positivt på sikt.
Akademiska sjukhuset har öppet dygnet runt, årets alla dagar. Arbetet på exempelvis vårdavdelningarna uppdelas i allmänhet i tre på varandra följande arbetsskift per dygn för att täcka 24 timmar. Med överlappningstider menas den tid avgående och pågående skift arbetar parallellt, det vill säga den tid man har dubbel bemanning och därmed dubbel personalkostnad. Genom att minska överlappningstiderna förkortas personalens arbetstid per skift något, till åtta timmars arbetstid. Detta innebär att personalen får arbeta något fler, men kortare arbetsskift under en schemaperiod, men det totala antalet arbetade timmar förändras inte. Sjukhuset har bestämt att överlappningstiden mellan dag- och kvällsskift får vara högst 1,5 timme.
Det har tidigare funnits stora skillnader inom sjukhusets olika enheter vad gäller personalens arbetsscheman. Därför varierar konsekvenserna av denna förändring beroende på hur långa överlappningstider man tidigare haft. Vi anser det viktigt att de grundläggande principerna för schemaläggning är lika på hela sjukhuset så att arbetsvillkoren inte varierar.
Arbetsmiljöforskning visar att det är positivt att arbeta kortare arbetsdagar. För somliga kan detta bli en positiv förändring eftersom arbetsbelastningen ofta är tyngre dagtid än kvällstid. En grundtanke med förändringen är att bemanningen ska förstärkas tider på dygnet då patienternas behov är störst.
Inger Thorén
HR-direktör, Akademiska sjukhuset
UNT 16/1 2013