Centerpartiet kritiserar den skolpolitik som man själv varit med och drivit igenom, säger vår allianskamrat Mohamad Hassan (FP), och han tycker det är märkligt. Vi anser inte det utan vill självkritiskt säga ifrån och få en ändring till stånd så att vi får bättre kvalitet och resultat i våra skolor.
Som vi har redogjort för visar gymnasieskolorna i Uppsala vid en jämförelse med alla andra skolor i Sverige, som utförs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), ett mediokert resultat trots att vi i Uppsala har en studiemiljö och en välutbildad befolkning som kanske överträffar alla andras.
Målet är att tillhöra de bästa. Vi är medvetna om att det tar tid innan alliansens nya reformer och åtgärder får genomslag, det har vi själva framhållit. Men nu har det gått åtskillig tid utan att vi ser några påtagliga förbättringar. Och då är det bättre att reagera än att sitta still.
Vi vill till exempel omgående satsa mer på att stimulera och utveckla ledarskap, engagemang och kompetens hos skolledningar och lärare. Det betyder enligt SKL:s analys mest för resultaten. Vi vill utan långbänk komma till rätta med lärarnas status och löner. Vi vill begränsa klasstorleken för att nå bättre resultat för alla elever. Det innebär en rimligt god lärartäthet, i många fall högre än i dag. Vi vill minska lärarnas betungande, administrativa uppgifter till förmån för mer tid för undervisning.
Lokalkostnaderna måste reduceras för mer resurser till den pedagogiska verksamheten. IT-verktyg kan användas mer i undervisningen. Pensionärer och andra kan ges uppgifter i skolan, till exempel läxläsningsstöd, utan nämnvärda kostnader.
Vi vill öka skolornas självbestämmande för att få en mer effektiv drift - med tydliga mål för verksamheten, uppföljning och utvärdering parad med pedagogisk frihet ges då bättre förutsättningar för Uppsalas skolor att nå bättre resultat. Förslår inte alla åtgärder som alliansen beslutat och de som vi nu vill genomföra kommer vi att arbeta för ökade investeringar i skola och utbildning. Den viktigaste sektorn för framtiden är underfinansierad.
Alla elever i gymnasieskolan ska klara av den och få examen, det är tröskelnivån för jobb alternativt fortsatta högre studier. Vi vill inte se åtskilliga avhoppare som hamnar i arbetslöshet. Vi måste se på skola och utbildning ur ett bredare perspektiv. Därför vill vi långsiktigt satsa mer.
Centerpartiet är inte ensamt om att kräva bättre skola och utbildning. En mängd artiklar och reportage på senare tid och även internationellt betingade visar att många kräver en bättre skola. I till exempel en debattartikel i lördagens UNT (19/1) skriver en gymnasielärare att han att har svårt att känna stolthet över att arbeta i en verksamhet där elever presterar allt sämre, där budgeten aldrig räcker till, där nödvändig kompetensutveckling i stort är obefintlig och där kvaliteten på undervisningen varierar kraftigt och ibland kan vara riktigt usel. Vart är vi på väg?
Samtidigt omtalades under lördagen i Radio Örebro att Folkpartiet är förgrymmat över att kvaliteten hotas i alla kommunens skolor på grund av sjunkande lärartäthet, från 9,2 till 8,8 lärare per 100 elever. I Uppsala är lärartätheten 7,9 i gymnasieskolan och 8,2 i grundskolan. Vad säger det? Och nyligen anförde till och med statsminister Fredrik Reinfeldt (M) att det krävs ökade resurser till skolan, mindre klasser och att rektorernas roll behöver stärkas.
Alltså, allt fler är starkt bekymrade över tillståndet i skolorna och anser liksom Centerpartiet att vi måste satsa mer på skola och utbildning för en bättre och hållbar framtid. Vem är emot?
Kenny Jonsson
ledamot (C) utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden
Stefan Hanna
kommunalråd (C)
Anne Lennartsson
kretsordförande (C), ersättare Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden
Ehsan Nasari
ledamot (C) Styrelsen för vård och bildning
UNT 22/1 2013