Vi vill bygga järnväg till Enköping

Kristdemokraterna är delansvariga för att det kostar så mycket att stiga av tåget vid Arlanda. Dessutom har man motsatt sig järnväg till Enköping. Så talar inga vänner av spårbunden trafik, skriver Agneta Gille och Börje Wennberg.

Uppsala2012-07-27 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK. Med stigande förvåning läste vi Mikael Oscarssons och Petra Karlås (båda KD) inlägg (UNT 19/7) angående satsningar på spårbunden kollektivtrafik.

Vi har lång erfarenhet av kollektivtrafik och det enda bestående avtryck vi kan erinra oss att Kristdemokraterna gjort är den ”straffavgift” som alla som väljer tåget till Arlanda tvingas erlägga när man stiger av vid flygplatsen.

Det var Mats Odell (KD), kommunikationsminister i den dåvarande borgerliga regeringen, som tecknade avtal med A-Train om att företag under 40 år skulle kunna ta ut denna ”straffavgift” av alla som reser med tåg till eller från Arlanda.

Detta avtal kommer inte många ihåg i dag, och flertalet tror naturligtvis att det är SJ, UL eller SL som snor åt sig extra pengar. I själva verket hamnar dessa pengar hos den australiensiska ägaren Macquarie Group, tack vare KD.

Oscarsson och Karlå tar vidare åt sig äran av att dels ha byggt Uppsala Resecentrum, dels ligga bakom det utbyggda samarbetet mellan UL och SL på sträckan Uppsala-Stockholm.

Låt oss i all blygsamhet upplysa om att beslut fattades om att bygga Resecentrum när S styrde i såväl riket som Uppsala kommun. Samma sak gäller den gemensamma satsningen mellan UL och SL på utökad kollektivtrafik mellan Uppsala och Stockholm. Avtalet tecknades av UL:s dåvarande ordförande Agneta Gille och trafiklandstingsrådet i Stockholms läns landsting, Uppsalabördiga Anna Kettner (båda S).

De båda kristdemokraterna vill dessutom påskina att de driver frågan om järnväg mellan Enköping och Uppsala.

Här har KD aktivt motarbetat oss socialdemokrater när vi föreslagit att genomföra en förstudie snarast. Denna förstudie är en förutsättning för att kunna genomföra projektet. I såväl landstingsfullmäktige som regionfullmäktige har KD valt att lägga denna förstudie allra sist i länstrafikplanen.

Trots allt välkomnar vi att nu även KD vill satsa på en utbyggd kollektivtrafik.

Agneta Gille

riksdagsledamot (S)

Börje Wennberg

landstingsråd (S)

UNT 27/7 2012

Läs mer om