Viktigast att satsa på kvalitet

Fler och bättre förbindelser är vad som kan få fler att ta bussen i stället för bilen, skriver Johan Örjes i en replik till Niklas Malmberg med flera.

Uppsala2012-02-28 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK. Under detta år kommer vi att få uppleva att stora delar av kollektivtrafiken i länet får ett kvalitetslyft. Det är resultatet av den nya upphandling som avslutades under förra året och där kraven på bland annat komfort och säkerhet höjts.

Ett stort antal nya bussar kommer att sättas i trafik. Den kritik som framförs från Miljöpartiet mot detta (UNT 24/2) är svår att förstå.

För alla oss som dagligen använder kollektivtrafiken i länet har detta stor betydelse. Det har också stor betydelse för alla dem som ännu inte upptäckt fördelarna med att resa kollektivt. Ett av de stora hindren för att få nya grupper att börja resa med kollektivtrafiken är att den inte upplevs som tillräckligt bekväm. Ska vi kunna ta upp konkurrensen med biltrafiken måste kollektivtrafiken på längre sträckor vara bekväm, snabb och pålitlig.

Det förbättringar som nu görs är inte gratis. De nya kostnaderna måste betalas. En betydande del av de ökade kostnaderna kommer från skattebetalarna. En stor majoritet i landstinget har insett att det dessutom behövs höjda priser under 2012, även om det finns lite olika syn på riktigt hur stor höjning som ska genomföras i år. Detta kritiserar Miljöpartiet, utan partiet presenterar ett realistiskt förslag på alternativ finansiering av de satsningar som görs.

Jag kan bara konstatera att i ett läge när bensinen kostar 15 kronor per liter, kommer knappast de måttliga höjningar som nu genomförs att förändra kollektivtrafikens ekonomiska fördelar gentemot bilen. När det gäller höjningen i stadstrafiken i Uppsala är den mycket blygsam och motsvarar när det gäller månadskortet långtifrån den inflation som varit sedan den senaste prisförändringen.

Från landstinget kommer vi att fortsätta att arbeta för en prisvärd kollektivtrafik som lockar bilisterna att ställa bilen, men inte en så starkt subventionerad kollektivtrafik att den gör att människor i staden väljer bussen framför cykeln.

Johan Örjes

landstingsråd (C), ordf kollektivtrafiknämnden

UNT 28/2 2012

Läs mer om