I våras lanserades sångaren Tommy Nilsson under namnet Black inför ett nytt skivsläpp. Men det visade sig snart att det handlade om ett pr-trick där namnbytet var en del i en kampanj för choklad.
En annan uppmärksammad pr-bluff var den kritiserade kampanjen kring den nya nätbutiken Miss Skinny som briserade nu i september. Butiken skulle bara sälja kläder i de allra minsta storlekarna ”size zero”, och vände sig till trådsmala kunder. Men det hela visade sig vara en kampanj skapad av Riksföreningen mot ätstörningar.

Nu gör mäklarfirman Roi i Uppsala på ett liknande sätt för att sälja en villa i Sigtuna. Uppenbart arrangerade bilder visar ett modelliknande par i olika flashiga, och ibland något lättklädda, situationer; vid sportbilen på garageuppfarten, i glittriga kläder och med champagnekorken som flyger i luften, i badkläder på vattenskotern och i köket där kvinnan i fråga endast är iförd ett kort förkläde.

Under rubriken ”Sprucken dröm till salu” skriver mäklarfirman att det av olika anledningar inte funnits möjlighet att fotografera inför försäljningen. Men att det ”vackra paret visar några bilder ur sitt privata album”.

Annonsen blev under veckan en snackis och delades friskt i sociala medier.
Frågan är om det vackra paret någonsin bott i huset – enligt Sigtuna kommun är det helt nybyggt.
Mäklaren Hans Moberg från Roi förnekar att det skulle röra sig om en pr-kupp för Roi.
– Självklart är det på riktigt. Villan ska säljas och interiörbilderna är därifrån, säger han.

Om paret på bilderna verkligen bor där och om bilderna är från deras privata album vill han inte svara på.
– Det är ett avtal mellan säljaren och oss. Vi har fått i uppdrag att sälja den här fastigheten och vi har kommit överens om att göra det så här. Det är bra marknadsföring och ger många klick.

Är det inte ett problem om det uppstår tvivel om innehållet i mäklarnas annonsering verkligen stämmer?
– Jag tycker inte det är ett problem som världen ser ut i dag och vi har inte kommit till visning än. Jag tycker att man kan få ta ut svängarna i det här stadiet. Ska man bryta det mönster som finns för marknadsföring av bostäder så måste man sträcka sig hit. Det kommer att bli mycket mer sån’t här framöver. Vi tar första steget, säger Hans Moberg.

Den nationella bostadssajten Hemnet tog bort Rois annons från sin hemsida direkt den blev känd.
– Den strider mot våra regler. Vi anser inte att reklamen speglar huset som ska säljas på ett objektivt sätt. Som köpare ska man kunna få en bra bild av huset som ska säljas. Det är viktigt att allt är korrekt, säger Moa Jegert som är pressansvarig.

Ola Cronholm, varumärkesstrateg och lärare på reklamskolan Berghs i Stockholm, tror inte på de nya reklamtrenderna.
– Kortsiktigt kan det säkert ge uppmärksamhet. Men jag tror inte det är smart i längden att ge sken av något som inte finns i verkligheten. Människor gillar inte att bli lurade. Det kan slå tillbaka mycket negativt, säger han.
Anledningen till den nya reklamtrenden tror han är att det blivit allt svårare att tränga igenom reklambruset och ”få plats i folks medvetande”.
– Alla vill hamna i rampljuset. Att synas är det viktiga oavsett vad man gör. Men det är mycket kortsiktigt, säger Ola Cronholm.

Dessutom tror han att många, speciellt ungdomar, är duktiga på att se igenom marknadsföring som inte säger hela sanningen.
– Ska man ha någon affärsnytta i längden så måste marknadsföringen skapa ett positivt värde och då måste den vara trovärdig.