Bilhandlare försöker fuska ifrÄn sig ansvaret

Mer Àn en tredjedel av de digitala annonserna frÄn bilhandlare innehÄller en "reservation för felskrivning". Reservationen, som rent juridiskt Àr betydelselös, innebÀr antingen slarv eller försök till fusk, enligt Riksförbundet M Sverige.

Att köpa begagnade bilar via annonser pĂ„ nĂ€tet krĂ€ver att man har kontroll pĂ„ sina rĂ€ttigheter som konsument – inte bara om man handlar frĂ„n en privatperson. Arkivbild.

Att köpa begagnade bilar via annonser pĂ„ nĂ€tet krĂ€ver att man har kontroll pĂ„ sina rĂ€ttigheter som konsument – inte bara om man handlar frĂ„n en privatperson. Arkivbild.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Arbetsmarknad2020-09-23 21:40

Att köpa begagnade bilar via annonser pĂ„ nĂ€tet krĂ€ver att man har koll pĂ„ sina rĂ€ttigheter som konsument – inte bara om man köper frĂ„n en privatperson. Enligt bilkonsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige tĂ€njer bilhandlare pĂ„ grĂ€nserna i över en tredjedel av annonserna – dĂ€r de reserverar sig för att "skriva" fel. Trots att annonserna i sig inte Ă€r avgörande för avtalet, Ă€r formuleringen vilseledande för konsumenten, sĂ€ger förbundets tekniska expert Carl-Erik Stjernvall.

Försöker lura systemet

– Vi misstĂ€nker att det Ă„ ena sidan rör sig om bilhandlare som tycker att det Ă€r för tidskrĂ€vande att kontrollera alla bilens funktioner, och dĂ€rför bara klistrar in det första bĂ€sta frĂ„n tillverkaren. Det Ă€r trĂ„kigt i sig, för köparen förvĂ€ntar sig att bilhandlare faktiskt har full koll pĂ„ bilen de sĂ€ljer, sĂ€ger han.

– Å andra sidan sĂ„ misstĂ€nker vi att bilhandlare försöker lura systemet genom reservationen. Trots att konsumenten har rĂ€tten pĂ„ sin sida, struntar företaget i att svara pĂ„ klagan eller reklamationen, med hĂ€nvisning till reservationen i annonsen.

Förbundet har tre Är pÄ raken gjort kontroller av tre stora annonsplattformar för bilar pÄ nÀtet. I Är hade 33 procent av annonserna en formulering som löd: "reservation för felskrivning". Flest reservationer fanns i GöteborgsomrÄdet, dÀr 55 procent av annonserna innehöll formuleringen. PÄ Gotland var motsvarande siffra 8 procent.

Klart varningstecken

Just reservationen bör ses som en varningssignal, dĂ€r man inte lĂ€ngre kan vara sĂ€ker pĂ„ om sĂ€ljaren kontrollerat bilen som ska sĂ€ljas – eller dĂ€r sĂ€ljaren kanske rent av vet om att det förekommer fel pĂ„ bilen. Även om bilhandlaren i lagens mening har reklamationsansvar oavsett vad som stĂ„r i annonsen, sĂ„ Ă€r reservationen ett tecken pĂ„ att bilhandlaren kanske inte vill ta det till fullo.

– Det finns företag som duckar för ansvaret hela vĂ€gen fram till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (ARN) och hĂ€vdar att de har rĂ€tt, pĂ„ grund av sin reservation för felskrivning. Det Ă€r onödigt och oseriöst att konsumenten ska behöva tvista för att fĂ„ rĂ€tt. Och tyvĂ€rr anmĂ€ler inte alla till ARN, trots att de har lagen pĂ„ sin sida.

Fakta: BilaffÀrer

Bilföretag har större skyldigheter Àn privata sÀljare gentemot köparna, bland annat tack vare konsumentköplagen, och om det blir en tvist kan man anmÀla företaget till AllmÀnna ReklamationsnÀmnden. ARN kan sedan avgöra tvisten till köparens eller sÀljarens fördel, men gÀllande "friskrivningar" i annonser frÄn bilhandlare Àr det kunden som har rÀtt. Man kan inte anmÀla sÀljaren till ARN om den Àr en privatperson.

Privata sÀljare uppger ofta att bilen sÀljs i "befintligt skick" och friskriver sig dÀrmed frÄn mycket av ansvaret, men ibland kan köpet reklameras ÀndÄ. Detta kan vara om bilen Àr i mycket sÀmre skick Àn vad som utlovats, vad som Àr normalt och vad som köparen sjÀlv kunde upptÀcka. Kommer köparen och sÀljaren inte överens blir det en civilrÀttslig frÄga som kan lösas i tingsrÀtt, vilket kostar tid, pengar och krÀver tydliga bevis. DÀrför Àr det ovanligt att man tar frÄgan sÄ lÄngt, speciellt om affÀren rör billiga bilar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!