Att köpa begagnade bilar via annonser pĂ„ nĂ€tet krĂ€ver att man har koll pĂ„ sina rĂ€ttigheter som konsument â inte bara om man köper frĂ„n en privatperson. Enligt bilkonsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige tĂ€njer bilhandlare pĂ„ grĂ€nserna i över en tredjedel av annonserna â dĂ€r de reserverar sig för att "skriva" fel. Trots att annonserna i sig inte Ă€r avgörande för avtalet, Ă€r formuleringen vilseledande för konsumenten, sĂ€ger förbundets tekniska expert Carl-Erik Stjernvall.
Försöker lura systemet
ââVi misstĂ€nker att det Ă„ ena sidan rör sig om bilhandlare som tycker att det Ă€r för tidskrĂ€vande att kontrollera alla bilens funktioner, och dĂ€rför bara klistrar in det första bĂ€sta frĂ„n tillverkaren. Det Ă€r trĂ„kigt i sig, för köparen förvĂ€ntar sig att bilhandlare faktiskt har full koll pĂ„ bilen de sĂ€ljer, sĂ€ger han.
ââĂ andra sidan sĂ„ misstĂ€nker vi att bilhandlare försöker lura systemet genom reservationen. Trots att konsumenten har rĂ€tten pĂ„ sin sida, struntar företaget i att svara pĂ„ klagan eller reklamationen, med hĂ€nvisning till reservationen i annonsen.
Förbundet har tre Är pÄ raken gjort kontroller av tre stora annonsplattformar för bilar pÄ nÀtet. I Är hade 33 procent av annonserna en formulering som löd: "reservation för felskrivning". Flest reservationer fanns i GöteborgsomrÄdet, dÀr 55 procent av annonserna innehöll formuleringen. PÄ Gotland var motsvarande siffra 8 procent.
Klart varningstecken
Just reservationen bör ses som en varningssignal, dĂ€r man inte lĂ€ngre kan vara sĂ€ker pĂ„ om sĂ€ljaren kontrollerat bilen som ska sĂ€ljas â eller dĂ€r sĂ€ljaren kanske rent av vet om att det förekommer fel pĂ„ bilen. Ăven om bilhandlaren i lagens mening har reklamationsansvar oavsett vad som stĂ„r i annonsen, sĂ„ Ă€r reservationen ett tecken pĂ„ att bilhandlaren kanske inte vill ta det till fullo.
ââDet finns företag som duckar för ansvaret hela vĂ€gen fram till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (ARN) och hĂ€vdar att de har rĂ€tt, pĂ„ grund av sin reservation för felskrivning. Det Ă€r onödigt och oseriöst att konsumenten ska behöva tvista för att fĂ„ rĂ€tt. Och tyvĂ€rr anmĂ€ler inte alla till ARN, trots att de har lagen pĂ„ sin sida.