Flyganalytiker: "Stupet Àr nÀrmare nu"

Pilotstrejken pÄ SAS Àr ett hÄrt slag mot det pressade flygbolaget, sÀger flyganalytikern Jan Ohlsson.
–Bolaget riskerar att gĂ„ i konkurs innan Ă„ret Ă€r slut.

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS, meddelade pÄ mÄndagen att SAS-piloterna gÄr ut i strejk, eftersom parterna inte lyckats nÄ en överenskommelse.

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS, meddelade pÄ mÄndagen att SAS-piloterna gÄr ut i strejk, eftersom parterna inte lyckats nÄ en överenskommelse.

Foto: Chris Anderson/TT

Ekonomi2022-07-04 13:38

Efter flera dagars intensiva förhandlingar kom pÄ mÄndagen beskedet att piloterna gÄr ut i strejk med omedelbar verkan.

Jan Ohlsson, journalist och flyganalytiker, Àr förvÄnad över parternas oförmÄga att nÄ en lösning.

– Jag trodde att de skulle kunna enas om nĂ„gonting. Det var nu under sommaren som bolaget skulle tjĂ€na in snabba cash för att skjuta pĂ„ sina andra ekonomiska svĂ„righeter ytterligare en tid. IstĂ€llet flyttas ribban Ă„t andra hĂ„llet, sĂ€ger han.

– SAS stĂ„r inför enorma akuta och lĂ„ngsiktiga svĂ„righeter. Stupet har kommit mycket nĂ€rmare nu.

SkrÀmmer investerare?

SAS sÀger sig behöva minst 9,5 miljarder i kapitaltillskott. Enligt vd:n Anko van der Werff försvÄrar strejken bolagets möjligheter att hitta investerare, en uppfattning Jan Ohlsson delar.

– Danska staten ska vara med och det kanske kan bli tvĂ„ miljarder. Men det Ă„terstĂ„r 7,5 miljarder, och vilken privatinvesterare Ă€r intresserad nu nĂ€r SAS lyckats tappa hela sommarsĂ€songens intjĂ€ning?

TT: Hur ser du pÄ möjligheterna för parterna att nÄ en överenskommelse?

– Tydligen har piloterna krĂ€vt mer Ă€n SAS nĂ„gonsin kunnat ge, vilket tyder pĂ„ att de krĂ€vde en vĂ€ldigt dyrbar lösning. Som analytiker mĂ„ste jag sĂ€ga att ledningen har en poĂ€ng, för alla andra bolag gör precis som SAS vill göra pĂ„ ett eller annat sĂ€tt. SĂ€tter man sig ner igen sĂ„ mĂ„ste piloterna vara medvetna om att man leker med elden och att bolaget riskerar att gĂ„ i konkurs innan Ă„rets slut.

Skadat förtroende

Nordnets sparekonom Frida Bratt konstaterar att strejken Àven skadar kundernas förtroende för flygbolaget.

"Flera tiotusentals resenÀrer drabbas per dag. Ska man som resenÀr nÄgonsin vÄga boka nÄgot med SAS, om nu SAS lyckats överleva?", skriver hon i ett mejl till TT.

Jacob Pedersen, analyschef pÄ danska Sydbank, beskriver SAS som ett bolag som "flyger rakt mot konkurs".

"SAS har för stora skulder och för höga kostnader, och Àr dÀrmed inte konkurrenskraftiga", skriver han i ett mejl till TT.

I bÀsta fall nÄr parterna, enligt Pedersen, en snabb lösning sÄ att planen snabbt kan komma i luften igen.

Alternativet, sÀger han, Àr dagliga förluster pÄ uppÄt 100 miljoner kronor som "driver SAS vidare mot den ekonomiska avgrunden".

DÀrför strejkar piloterna

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk frÄn och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt den fackliga organisationen Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har ÄteranstÀllt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stÀllet anvÀnder sig av piloter frÄn dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar dÄ att SAS har Äsidosatt ÄteranstÀllningsrÀtten som finns i kollektivavtalet dÄ flygbolaget har anstÀllt ersÀttare i stÀllet för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pÄgÄtt sedan i november förra Äret men parterna har inte kunnat nÄ en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet pÄ mars.

Den 9 juni lÀmnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pÄgÄtt sedan den 13 juni.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!