Efter flera dagars intensiva förhandlingar kom pÄ mÄndagen beskedet att piloterna gÄr ut i strejk med omedelbar verkan.
Jan Ohlsson, journalist och flyganalytiker, Àr förvÄnad över parternas oförmÄga att nÄ en lösning.
ââJag trodde att de skulle kunna enas om nĂ„gonting. Det var nu under sommaren som bolaget skulle tjĂ€na in snabba cash för att skjuta pĂ„ sina andra ekonomiska svĂ„righeter ytterligare en tid. IstĂ€llet flyttas ribban Ă„t andra hĂ„llet, sĂ€ger han.
ââSAS stĂ„r inför enorma akuta och lĂ„ngsiktiga svĂ„righeter. Stupet har kommit mycket nĂ€rmare nu.
SkrÀmmer investerare?
SAS sÀger sig behöva minst 9,5 miljarder i kapitaltillskott. Enligt vd:n Anko van der Werff försvÄrar strejken bolagets möjligheter att hitta investerare, en uppfattning Jan Ohlsson delar.
ââDanska staten ska vara med och det kanske kan bli tvĂ„ miljarder. Men det Ă„terstĂ„r 7,5 miljarder, och vilken privatinvesterare Ă€r intresserad nu nĂ€r SAS lyckats tappa hela sommarsĂ€songens intjĂ€ning?
TT: Hur ser du pÄ möjligheterna för parterna att nÄ en överenskommelse?
ââTydligen har piloterna krĂ€vt mer Ă€n SAS nĂ„gonsin kunnat ge, vilket tyder pĂ„ att de krĂ€vde en vĂ€ldigt dyrbar lösning. Som analytiker mĂ„ste jag sĂ€ga att ledningen har en poĂ€ng, för alla andra bolag gör precis som SAS vill göra pĂ„ ett eller annat sĂ€tt. SĂ€tter man sig ner igen sĂ„ mĂ„ste piloterna vara medvetna om att man leker med elden och att bolaget riskerar att gĂ„ i konkurs innan Ă„rets slut.
Skadat förtroende
Nordnets sparekonom Frida Bratt konstaterar att strejken Àven skadar kundernas förtroende för flygbolaget.
"Flera tiotusentals resenÀrer drabbas per dag. Ska man som resenÀr nÄgonsin vÄga boka nÄgot med SAS, om nu SAS lyckats överleva?", skriver hon i ett mejl till TT.
Jacob Pedersen, analyschef pÄ danska Sydbank, beskriver SAS som ett bolag som "flyger rakt mot konkurs".
"SAS har för stora skulder och för höga kostnader, och Àr dÀrmed inte konkurrenskraftiga", skriver han i ett mejl till TT.
I bÀsta fall nÄr parterna, enligt Pedersen, en snabb lösning sÄ att planen snabbt kan komma i luften igen.
Alternativet, sÀger han, Àr dagliga förluster pÄ uppÄt 100 miljoner kronor som "driver SAS vidare mot den ekonomiska avgrunden".