OmsÀttningen har backat under hela Äret, men juni mÄnads siffror Àr de sÀmsta hittills under 2022. Detta förklaras dels av att nÄgot fÀrre e-handlar jÀmfört med samma mÄnader i fjol, men framförallt av att köpbeloppen per konsument minskar.
"E-handelns omsÀttning fortsÀtter ner frÄn höga nivÄer. Att pandemirestriktionerna Àr avvecklade fortsÀtter förstÄs att spela roll för e-handeln nÀr vi jÀmför med föregÄende Ärs försÀljning. Men nu adderas Àven effekterna av att hushÄllen hÄller hÄrdare i plÄnboken nÀr inflationen Àr rekordhög och rÀntorna stiger", sÀger Johan Davidson, chefsekonom pÄ Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
FrÄn januari till och med juli har omsÀttningen minskat med 14 procent, mÀtt i e-handel frÄn enbart svenska företag, och 16 procent om Àven de utlÀndska rÀknas in.
"E-handeln frÄn utlandet viker kraftigt ner i framför allt juli, dÄ det endast handlades för cirka en halv miljard kronor", sÀger Davidson och konstaterar att det osÀkra omvÀrldslÀget, högre fraktkostnader, en svag kronkurs, inflation och svagare konjunktur bidrar till detta.