SmÀllarna har kommit pÄ rad för H&M under de senaste Ären. I samband med att företaget nu redovisar ett betydligt lÀgre rörelseresultat (902 miljoner kronor), 33 procent sÀmre Àn marknadens förvÀntningar, kommer beskedet om ett omfattande sparprogram.
ââVi behöver bĂ„de gasa och bromsa. Gasa genom att verkligen förbĂ€ttra kunderbjudandet. Bromsa pĂ„ det hĂ€r viset för att kunna vara snabbfotade och riktigt effektiva för att vara riktigt konkurrenskraftiga, sĂ€ger vd:n Helena Helmersson i samband med företagets bolagsrapport för perioden 1 juniâ31 augusti.
Inte stÀnga fysiska butiker
Enligt Helmersson handlar det inte om att till exempel stÀnga fysiska butiker i större utstrÀckning, besparingarna ska ske pÄ annat hÄll.
ââDet handlar om till exempel inköp av tjĂ€nster, bland annat inom tech. Vi ser ocksĂ„ hur det kan handla om kontorshyror eller resor. Sedan finns en större del som handlar om organisationseffektivitet.
TT: Betyder detta att er svenska verksamhet pÄverkas?
ââJa, i och med att vi inte pratar om butiksledet utan mest den centrala organisationen och den största organisationen ligger i Sverige. Det Ă€r dĂ€remot för tidigt att sĂ€ga nĂ„got om antalet tjĂ€nster.
Efter ÄterhÀmtningen frÄn pandemin dÄ majoriteten av kedjans omkring 5 000 butiker var stÀngda har nu bolaget helt andra problem att brottas med:
UttrÀdet ur Ryssland innebÀr en engÄngskostnad pÄ omkring 2,1 miljarder kronor. Företaget har hittills hunnit stÀnga omkring 30 av cirka 170 butiker.
Dyrare transportkostnader liksom en historiskt stark dollar Àr negativa effekter för företaget nÀr inköpta varor prissÀtts i dollar.
Flera aktörer med problem
H&M Àr dock inte ensamt inom klÀdbranschen att ha stora problem. Förra veckan meddelades att amerikanska konkurrenten Gap ska skÀra ned med 500 tjÀnster och brittiska aktörer som Next och Asos har nyligen tvingats att vinstvarna inför kommande delÄrsrapporter.
ââVi hade en bra sommarkollektion men vi ser att stora marknader i frĂ€mst Europa pĂ„verkats av den vĂ€rmebölja som var ganska extrem och som försenade höstkollektionen, sedan har kollektionen tagits emot vĂ€ldigt vĂ€l, sĂ€ger Helena Helmersson om kvartalets vikande försĂ€ljning.
PÄ Stockholmsbörsen har H&M:s aktie varit ett sÀnke under hela 2022 och efter en kraftig nedgÄng Àr aktien lunchtid ned omkring 3,7 procent. Faktum Àr dock att aktien under dagen handlats under 100 kronor, detta för första gÄngen sedan pandemin bröt ut i mars 2020.
Esbjörn Lundevall, aktiestrateg pÄ SEB, poÀngterar att det finns tvÄ sidor att ta hÀnsyn till.
ââResultatprognosen för helĂ„ret kommer att sĂ€nkas signifikant efter den hĂ€r rapporten. Sedan har i alla fall starten för fjĂ€rde kvartalet varit bĂ€ttre Ă€n vi trott. Vi tror att i den priskategori H&M verkar i sĂ„ Ă€r man inte lika konjunkturkĂ€nslig. Basplagg som strumpor och kalsonger kommer att behövas och de som tidigare köpte ett dyrare mĂ€rke kanske gĂ„r till H&M istĂ€llet.
Ăven om SEB och Esbjörn Lundevall Ă€r positivt instĂ€lld till företagsaktien pĂ„ lĂ„ng sikt, konstaterar han att bolaget har ett digert jobb framför sig för att övertyga förvaltare och investerare:
ââDet kommer att ta ett tag. Det gĂ€ller bland att visa att man kan hantera kostnadsutvecklingen som bolaget haft.