Tidigare var det realisation tvÄ gÄnger om Äret. Det var mellandagsrea efter jul och sommarrea efter midsommar. I dag har det tillkommit en rea mellan sÀsongerna och en rad kampanjer Äret runt.
ââReorna har urvattnats eftersom det nĂ€stan alltid finns prissĂ€nkta varor. Just mellandagsrean var tidigare den stora rean pĂ„ Ă„ret och skapade stor rusch till butikerna, sĂ€ger Gabriella Wulff som Ă€r forskare vid Centrum för konsumtionsforskning och lektor vid Textilhögskolan.
LĂ€ngre rea
I dag Ă€r det allt fĂ€rre som inleder mellandagsrean den 26 december. NĂ€r Gabriella Wulff under 2019 började med sitt forskningsprojekt om realisationer började de redan runt den 19â20 december och strĂ€ckte sig över tid. Det Ă€r en utveckling som förstĂ€rkts av pandemin nĂ€r butikerna vill undvika trĂ€ngsel. I Ă„r har vissa butiker pĂ„börjat rean redan i mitten av december, och har dĂ„ döpt om den till âjulreaâ.
Att produkter sÀljs till lÀgre pris lockar till konsumtion och kÀnsla av att ha gjort ett fynd. Gabriella Wulff tror ocksÄ att vissa kÀnner att de rÀddar ett plagg som annars slÀngs eller förstörs nÀr de köper till nedsatt pris.
ââErbjudanden, kampanjer och prisnedsĂ€ttningar under sĂ€song lockar kunder att köpa saker de annars inte köpt. Det leder med andra ord ofta till överkonsumtion. Men vad vi inte lika ofta talar om Ă€r att det bottnar i en större problematik och det Ă€r att det finns en större produktion Ă€n vad det finns behov av.
ââOfta nĂ€r överkonsumtion diskuteras handlar det om vad vi som konsumenter ska göra för att se över vĂ„ra konsumtionsvanor, men mindre om vilka volymer som hanteras redan innan produkterna kommer ut till försĂ€ljning.
Som ett exempel lyfter hon rapporten McKinseys State of Fashion 2020 som berÀttar att 12 procent av materialet som hanteras i produktion inte lÀmnar fabriksgolvet, att 25 procent av produkterna aldrig sÀljs, samt att endast 60 procent av produkterna sÀljs till fullpris och resten till reducerat pris. Det tyder pÄ att det finns ett stort svinn redan i produktionen och att företagen har svÄrt att nÄ ut med sina produkter pÄ marknaden. Vilket sÄklart inte Àr hÄllbart ur en miljösynpunkt.
Billigare inköp
Ăverproduktionen har sin grund delvis i att det Ă€r billigare för företagen att köpa in mycket. En större order ger ett lĂ€gre styckpris.
ââDĂ„ kanske man köper in mer Ă€n vad man behöver för att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan. Företagen vill sĂ€kerstĂ€lla att de har attraktiva erbjudanden och dĂ„ har de hellre för mycket Ă€r för lite. Om en produkt tar slut tappar man en kund.
Tidigare jobbade mÄnga företag med att ha attraktiva reor, men i dag har man som mÄl att minska det som finns kvar att rea ut.
ââMan vill gĂ€rna undvika att sĂ€lja till 70 eller 50 procents rabatt och försöker att inte prisnedsĂ€tta lika aggressivt för att slippa sĂ€lja varorna med lĂ€gre vinst eller rentav förlust.