Utredaren Mats Svegfors presenterar nu sin utredning om mediestöd för kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S).
Svenska medier har gÄtt igenom ett stÄlbad under det senaste decenniet, förklarar ministern.
ââVi vet vilka utmaningar mediebranschen stĂ„r inför, sĂ€ger hon och förklarar att det nya mediestödet ska göra branschen mer hĂ„llbar.
Mats Svegfors förslag innebÀr i huvudsak att mediestödet ska vÀrna lokal journalistik.
Teknikneutralt
Det gamla systemet var utformat för papperstidningar, men det fungerar inte lÀngre. Stödet framöver ska vara teknikneutralt, förklarar han.
ââUppdelningen att stödja andratidningen Ă€r inte lĂ€ngre aktuellt, sĂ€ger han.
Driftsstödet avvecklas, i stÀllet införs ett redaktionsstöd. Det innebÀr att stödet ges i förhÄllandet till hur stor redaktionen Àr.
Kopplingen till upplaga lÀmnas dÀrmed.
Fokus kommer att vara pÄ nyhetsförmedling, och tyngdpunkten Àr lokala och regionala medier.
ââDet Ă€r en hel del medier som kommer att tappa stöd, sĂ€ger Mats Svegfors.
"Gediget jobb"
Johan Taubert, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna, Àr pÄ det hela taget positiv till Svegfors förslag. Det nuvarande systemet fungerar helt enkelt inte lÀngre, och det nya som nu föreslÄs Àr bÀttre anpassat till hur medierna fungerar i dag.
ââVĂ„rt samlade intryck Ă€r att utifrĂ„n direktiven sĂ„ har utredningen gjort ett gediget jobb, sĂ€ger han.
Tyngdpunkten för stödet förflyttas nu frÄn sÄ kallade andratidningar, som ofta finns i stÀder, till lokala och regionala medier. Det innebÀr att tidningar som hittills fÄtt mycket stöd kan förlora det. Under fem Är kommer övergÄngsregler att gÀlla.
ââEtt nytt system har alltid vinnare och förlorare, sĂ€ger Tobias Lindberg, medieforskare pĂ„ Nordicom vid Göteborgs universitet.
Men Àven med det nya mediestödet kommer mindre, lokala tidningar att fÄ det tufft framöver, tror han. SÄ ser det inte bara ut i Sverige, utan Àven i andra lÀnder. SmÄ medier, som inte ingÄr i större koncerner, kan fÄ svÄrt att klara omstÀllningen till digitalt lÀsande. Som det ser ut i dag lÀser 68 procent av befolkningen en dagstidning, 56 procent gör det digitalt. Bara 28 procent lÀser tidningen pÄ pappret, och dÄ Àr lÀsarskaran oftast Àldre, förklarar han.
ââFör vissa smĂ„ kan omstĂ€llningen göra att de försvinner, sĂ€ger Lindberg, och förklarar att utveckling kostar mycket pengar som smĂ„ tidningar kan fĂ„ svĂ„rt att klara sjĂ€lva.
Nobbar nollmoms
FrÄn branschens sida har moms pÄ medier blivit en superhet frÄga. Tidningar var momsfria tidigare, men sÄ Àr det inte nu, och inte heller i framtiden, enligt förlaget som nu lÀggs fram.
ââDet hade varit vĂ€ldigt bra med noll-moms, sĂ€ger Johan Taubert.
Nollmoms hade kunnat kombineras med det övriga stödet utan att kostnaderna hade ökat förklarar han.
MomsfrÄgan har dock inte utretts inom den aktuella utredningen, utan av Finansdepartementet, som sÀger nej till att slopa momsen.
ââFinansdepartementets promemoria innebĂ€r att trĂ€ffsĂ€kerheten med nollmoms Ă€r mindre trĂ€ffsĂ€ker, sĂ€ger Mats Svegfors.
Dessutom Àr moms inte ett fördelningspolitiskt instrument, förklarar han.
Utredningspromemorian ska nu ut pÄ remiss.