Strejken mot Tesla gÄr in pÄ sin sjÀtte vecka. I nulÀget stÀller sig tio fackförbund bakom IF Metall och har gÄtt ut i sympatistrejk, bland annat Danmarks största fackförbund 3F Transport som pÄ tisdagen varslade om att en blockad Àven kommer införas i danska hamnar om bilföretaget inte tecknar kollektivavtal.
Pà onsdagen varslade ocksÄ Fellesforbundet, Norges största fackförbund inom privat sektor, om blockad mot leverans av Tesla-bilar, som en sympatiÄtgÀrd med IF Metall.
Ăn sĂ„ lĂ€nge har förhandlingsförsöken mellan IF Metall och Tesla gĂ„tt i stĂ„. Att Tesla skulle ge med sig i konflikten och gĂ„ med pĂ„ fackets krav Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n sannolikt, tror de experter som TT har pratat med.
ââOm Tesla gör det kommer samma problem att uppstĂ„ i andra lĂ€nder. Det skulle vara en för stor risk för Elon Musk, sĂ„ dĂ€rför kommer han inte att gĂ„ med pĂ„ det, sĂ€ger Ferdinand Dudenhöffer, som leder forskningsinstitutet CAR vid Duisburg-Essen-universitetet.
"Finns prestige i detta"
Hampus Engellau, fordonsanalytiker pÄ Handelsbanken, hÄller med. Tesla och Musk vill till varje pris undvika den dominoeffekt som kan uppstÄ om Tesla gÄr med pÄ att teckna kollektivavtal i Sverige.
Bolaget har en historia av att starkt motsÀtta sig facklig organisering bland anstÀllda. I februari i Är sparkades ett 30-tal anstÀllda i en fabrik i delstaten New York i USA för att ha drivit en facklig kampanj. Tesla hÀvdar dÀremot att avskedandet beror pÄ "dÄliga arbetsinsatser".
ââFör Tesla finns prestige i detta, i bemĂ€rkelsen att om man börjar sluta kollektivavtal pĂ„ andra marknader har man öppnat upp för en ny vĂ„g av krav pĂ„ kollektivavtal i USA, sĂ€ger Hampus Engellau.
Det skulle ocksÄ kunna finnas en viss möjlighet för att strejkviljan kan sprida sig till Tyskland i sÄ fall, tror han. Enligt det tyska facket IG Metall har man under den senaste tiden sett en tillströmning av anstÀllda pÄ Teslafabriken utanför Berlin som vill gÄ med i facket pÄ grund av dÄliga arbetsförhÄllanden, skriver Reuters.
"Kan gÄ lÄngt"
Strejken i Sverige kommer inte att pÄverka Tesla pÄ ett globalt plan, nÀr svenska marknaden bara motsvarar cirka tvÄ procent av Teslas totala försÀljning, enligt Ferdinand Dudenhöffer.
ââProblem med leveranserna för denna andel blir inte ett problem för Tesla nĂ€r vissa leveranser kan göras senare eller om man hittar andra sĂ€tt att leverera bilarna, sĂ€ger han.
Hampus Engellau tror att Tesla kan vara villiga att gÄ ganska lÄngt för att inte ge med sig för IF Metalls krav. Möjligheterna att kringgÄ de olika fackens sympatiÄtgÀrder kan spela in.
ââDet Ă€r tvĂ„ stridbara parter som inte tĂ€nker ge sig, och var det slutar Ă€r omöjligt att sĂ€ga.
TT: Kan Tesla vÀlja att lÀmna den svenska marknaden om en överenskommelse inte nÄs?
ââTesla Ă€r ju trots allt Sveriges mest sĂ„lda bil och Sverige Ă€r ocksĂ„ ett "tech-mecka" med en stor klimatprofil. Trots att det Ă€r en liten marknad volymmĂ€ssigt Ă€r det Ă€ndĂ„ en prestigemarknad, sĂ„ jag tror att man vill undvika det, sĂ€ger Hampus Engellau.