NÀringsministern: VÀldigt upprörande

Rapporten om att drivmedelsbolagen medvetet höjde brÀnslepriserna inför vÄrens skattesÀnkning upprör nÀringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S). Nu vill han kalla upp branschorganisationen pÄ ett möte.
–Vi mĂ„ste gĂ„ till botten med det hĂ€r, sĂ€ger han.

NÀringsminister Karl-Petter Thorwaldsson vill kalla branschorganisationen Drivkraft Sverige till ett möte. Arkivbild.

NÀringsminister Karl-Petter Thorwaldsson vill kalla branschorganisationen Drivkraft Sverige till ett möte. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2022-08-21 18:13

Den 1 maj sÀnktes drivmedelsskatten med 1:81 kronor per liter. Men en del av pengarna hamnade direkt i drivmedelsbolagens fickor, visar en analys av Konjunkturinstitutet (KI).

Karl-Petter Thorwaldsson ser allvarligt pÄ vad rapporten visar.

– StĂ€mmer det Ă€r det pĂ„ ren svenska rent ut sagt för djĂ€vligt, att man utnyttjar en situation nĂ€r svenska hushĂ„ll betalar mer för brĂ€nsle Ă€n nĂ„gonsin tidigare, sĂ€ger han.

– Om riksdagen fattat beslut om en rekordstor skattesĂ€nkning sĂ„ tror man att det Ă€r en sjĂ€lvklarhet att de pengarna kommer till hushĂ„llen och inte nĂ„gra oljebolag.

UttÀnkt strategi

Rapporten visar att drivmedelsbolagen före sĂ€nkningen passade pĂ„ att höja priserna mer Ă€n befogat. Enligt KI gjorde den omotiverade höjningen att bensinkunderna enbart fĂ„tt ta del av 62 procent av skattesĂ€nkningen – för de som tankar diesel fördes tre fjĂ€rdedelar vidare till kunden.

– Det tyder pĂ„ att man har varit ganska uttĂ€nkt i sin strategi att fĂ„ större delen av skattesĂ€nkningen till sitt eget bolag. Det Ă€r vĂ€ldigt anmĂ€rkningsvĂ€rt, sĂ€ger Thorwaldsson.

PÄ mÄndag kommer han dÀrför att ta kontakt med branschorganisationen Drivkraft Sverige för ett möte tillsammans med energiminister Khashayar Farmanbar (S).

– Vi ska gĂ„ till botten med det som kommit fram, och fundera pĂ„ hur vi kan gĂ„ vidare sjĂ€lva, sĂ€ger Thorwaldsson.

Även Farmanbar Ă€r upprörd över det som framkommit i rapporten frĂ„n KI.

"Att drivmedelsbolagen kan ha tillskansat sig en skattesÀnkning som skulle gÄ till hushÄll och företag, och som gjordes som en extraordinÀr insats i ett allvarligt lÀge, Àr absolut inte acceptabelt", skriver Farmanbar i en kommentar till TT.

Circle K: Ologisk rapport

Men enligt branschorganisationen Drivkraft Sverige Àr KI:s slutsats felaktig. Till TT sÀger vd Jessica Alenius att flera viktiga mekanismer saknas i analysen, som bland annat valutakurser och inblandning av biodrivmedel i bensinen och dieseln.

Circle K kallar KI:s slutsats för ologisk. Bolaget menar att man inte gynnas av fluktuerande vĂ€rldsmarknadspriser eller skattenivĂ„er, utan att det – tvĂ€rtom – leder till minskad efterfrĂ„gan.

– I sĂ„ fall skulle det inte vara nĂ„gon avvikelse mot Danmark utan följt samma prisutveckling som de hade. Det tyder Ă€ndĂ„ pĂ„ att de har nĂ„gonting att visa hĂ€r, men det fĂ„r en granskning utvisa vilket Ă€r konkurrensmyndighetens uppgift. Vi hoppas att de tackar ja till ett möte med oss, sĂ€ger Thorwaldsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!