Reparera bra för miljön – tillverkarna stoppar

Datorn, dammsugaren, diskmaskinen – elektronik Ă€r en naturlig del av vĂ„r vardag. Men kan du laga dem? Nu höjs allt fler röster för att vĂ„ra elektriska prylar ska bli lĂ€ttare att reparera. TeknikjĂ€tten Apple har redan kapitulerat för kraven.

Elektronikavfall Àr den snabbast vÀxande avfallsströmmen. Mycket som skulle gÄ kunna repareras hamnar pÄ soptippen.

Elektronikavfall Àr den snabbast vÀxande avfallsströmmen. Mycket som skulle gÄ kunna repareras hamnar pÄ soptippen.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2021-11-21 09:01

Ofta vet vi inte hur vi ska bÀra oss Ät nÀr nÄgot gÄr sönder, eller vem vi ska vÀnda oss till. Sedan kan tillverkarna ha gjort det svÄrt för oss. MÄnga produkter Àr genom sin design svÄra att ens öppna.

– En produkt kan designas för att vara vattentĂ€t och dĂ„ limmas den ihop. Den blir tĂ€t, men gĂ„r i regel inte att plocka isĂ€r om du inte har specialutrustning, sĂ€ger Sahra Svensson- Höglund, som Ă€r doktorand och forskar pĂ„ cirkulĂ€r ekonomi vid Virginia Tech i USA.

KrÀver specialverktyg

Produkter kan ocksÄ designas sÄ att de bara kan repareras med specialverktyg. Ett exempel Àr Apples pentalobe-skruv, vars huvud krÀver en sÀrskild mejsel.

Det finns Ă€ven mjukvara som förhindrar reparation, nĂ„got som skapar stora problem dĂ„ allt mer drivs av mjukvaror. Till exempel har traktortillverkaren John Deere fĂ„tt kritik för att deras traktorer krĂ€ver att en auktoriserad reparatör lĂ„ser upp mjukvaran – nĂ„got som kostat mĂ„nga lantbrukare bĂ„de tid och pengar.

– Tillverkare vill ha kontroll över hela anvĂ€ndarupplevelsen och oberoende reparatörer ses ofta som en risk, förklarar Sahra Svensson-Höglund.

– Att designa produkter sĂ„ att det gĂ„r att reparera och att det finns reservdelar – det borde vara sĂ„ enkelt!

Men det finns en vÀxande rörelse som ifrÄgasÀtter det rimliga i att det tillverkas saker som inte gÄr att laga. Right to repair, rÀtten att reparera, vinner terrÀng. I veckan gjorde Apple en helomvÀndning och meddelade att man gör reservdelar och manualer tillgÀngliga för vanliga anvÀndare och oberoende reparatörer med start nÀsta Är.

Gynnar inte konsumenten

I USA har Federal Trade commission (FTC), den amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket, slagit fast att dyra och svÄra reparationstjÀnster inte gynnar konsumenten. I Frankrike har man infört ett reparerbarhetsindex dÀr kunder redan vid köp fÄr information om hur lÀtt varan Àr att reparera.

EU:s ekodesigndirektiv har riktat in sig pÄ design som försvÄrar reparationer och svÄrigheterna att fÄ fram reservdelar.

– Ekodesigndirektivet har en stor potential att förĂ€ndra, men man har begrĂ€nsat vilka reservdelar vanliga konsumenter fĂ„r köpa. De allra flesta delar och manualer Ă€r fortfarande bara tillgĂ€ngliga för proffs, sĂ€ger Sahra Svensson- Höglund.

Som enskild konsument kan man först och frÀmst tÀnka efter nÀr man köper nya saker, tipsar hon.

– Man kan frĂ„ga sig hur reparerbart Ă€r det hĂ€r? Man kanske tĂ€nker att nĂ„got ska gĂ„ att laga – men det kanske inte ens gĂ„r att öppna eller fĂ„ tag pĂ„ reservdelar till.

Reparera pÄ kafé

I Malmö finns sedan 2017 Repair Café Malmö, dit folk kan komma och fÄ hjÀlp med, och framförallt lÀra sig, att reparera sina trasiga prylar.

– Det Ă€r mycket köksprodukter som kaffeapparater, brödrostar och mixrar. Och förstĂ„s datorer och telefoner, berĂ€ttar Ulf Winberg som Ă€r en av volontĂ€rerna pĂ„ kafĂ©et.

Han Àr sjÀlv elektronikingenjör, men sÀger att de flesta kan reparera sina saker.

– Alla kan försöka, och i vĂ€ldigt mĂ„nga fall Ă€r det enkelt. Ofta behöver man bara rĂ€tt skruvmejsel. Om man dragit ur sladden och tagit ur batteriet Ă€r det bara att öppna och se efter. MĂ„nga gĂ„nger Ă€r det inte ett elektroniskt fel.

Att reparera lönar sig ofta ur miljösynpunkt. FörlÀnger man produkternas livslÀngd, minskar man klimatavtrycket och bidrar till att det blir mindre avfall. Elektronikavfall Àr vÄr snabbast vÀxande avfallsström Inom EU Ätervinns mindre Àn 40 procent och det Àr dyrt att Ätervinna elektronikavfall.

Övertro pĂ„ Ă„tervinning

Ulf Winberg tror att en av anledningarna till att vi i Sverige Àr sÄ dÄliga pÄ att reparera kan vara en övertro pÄ Ätervinning.

– Men det Ă€r mycket bĂ€ttre att reparera. Du kan inte Ă„tervinna allt och Ă€ven om du gör det gĂ„r det Ă„t mycket energi för att göra det. Det absolut bĂ€sta Ă€r att bara fortsĂ€tta att anvĂ€nda vad du har.

Sahra Svensson- Höglund pekar pÄ att sjÀlvförtroendet vÀxer nÀr vi lagar saker. Samtidigt sÀger forskningen att vi inte blir lyckligare av saker.

– Om reparationer var mer tillgĂ€ngliga skulle det vara möjligt att ha samma produkt lĂ€ngre. DĂ„ mĂ„ste man inte köpa nytt utan kan spara pengar till sĂ„dant man verkligen vill ha. Det ger livskvalitet.

Fakta: Olika hinder för reparationer

Det finns svÄrigheter att fÄ fram de reservdelar, reparationsguider och specialdesignade verktyg som krÀvs.

Elektronik kan vara designad sÄ att det Àr svÄrt att ta isÀr den för att reparera utan att man förstör produkten.

Reparation Àr ofta dyrt jÀmfört med kostnaden för att köpa nytt.

Nya produktmodeller lanseras, ibland flera gÄnger om Äret, vilket gör det mindre intressant att reparera det man har.

Konsumenter har ofta dÄlig kunskap om hur reparerbara varor Àr. De kan köpa nÄgot i tron att det gÄr att reparera, men sedan visar det sig vara svÄrt pÄ grund av designen och bristen pÄ reservdelar.

Att ha gamla, mÀrkbart reparerade saker signalerar lÄg socioekonomisk status.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!