I en krönika i Transportarbetaren med rubriken "Det Àr dags att sÀga ifrÄn nu!" gÄr han till attack mot de, enligt honom, för lÄga lönekrav som LO-styrelsen med stor majoritet enats om att gÄ fram med i vinterns stora lönerörelse.
ââJag vill vĂ€cka en diskussion i andra LO-förbund, sĂ€ger han till TT.
Att stÄ ensam i avtalsrörelsen och krÀva högre löneökningar Àn andra blir svÄrt, inser han. Han hoppas frÀmst pÄ att LO-förbunden i kretsen 6F, dÀr bland andra Byggnads, Elektrikerna, MÄlarna, Seko och Fastighets ingÄr, ska haka pÄ det egna förbundet. Senast 9 december ska alla förbunden ha röstat om LO-styrelsen förslag om 4,4-procentiga lönekrav nÀsta Är.
SÀnkta reallöner
Bakom de högre lönekraven Àn normalt ligger förstÄs den skenande inflationen som innebÀr stora hÄl i plÄnböckerna för löntagarna. Men att krÀva för höga löner i dessa inflationstider riskerar att skjuta medlemmarna i foten. Fackens förhandlare mÄste ta ansvar, lyder mÄnga bedömares Äsikt. SÄ hÀr sade Riksbankschefen Stefan Ingves pÄ torsdagen nÀr han pÄ nytt tryckt hÄrt pÄ rÀnteknappen, med adress till facken:
ââDet Ă€r en dĂ„lig idĂ© att kompensera sig för inflationen, dĂ„ blir det Ă€nnu högre rĂ€nta.
Tommy Wreeth Àr förstÄs medveten om det.
ââDet finns risker med att krĂ€va alldeles för mycket.
Tyskarna fÄr mer
Men kravet pÄ 4,4 procent brukar, nÀr förhandlingsröken lagt sig framÄt mars/april nÀsta Är, historiskt landa kring 75 procent av kravet, alltsÄ runt 3,3 procent.
ââJag tycker det Ă€r för dĂ„ligt, sĂ€ger Wreeth.
Han pekar ocksÄ pÄ, vilket arbetsgivarsidan Àven brukar göra, de tyska industrilöneavtalen som börjar ticka in nu. Det tyska industrifacket rodde nyligen hem ett löneavtal pÄ 8,5 procent pÄ 24 mÄnader, plus engÄngsbelopp pÄ motsvarande omkring 30 000 kronor, alltsÄ högre Àn vad LO lagt sig pÄ.
Och skulle löneökningarna i Sverige ÀndÄ bli "för höga", sÄ fÄr vÀl Àgare och företagsledningar hÄlla igen pÄ bonusar och aktieutdelningar, resonerar Tommy Wreeth.
ââDen hĂ€r gĂ„ngen tycker jag att vi kan ta ansvar sist i stĂ€llet för först.