Transport uppmanar LO-facken: Nobba lönekravet

–Det Ă€r för dĂ„ligt.Transportbasen Tommy Wreeth skrĂ€der inte orden om LO:s gemensamma lönekrav pĂ„ 4,4 procent. Han uppmanar nu inför omröstningen andra LO-förbund att sĂ€ga nej.

Tommy Wreeth, ordförande Transport , vill ha mer Àn vad LO begÀrt. Arkivbild.

Tommy Wreeth, ordförande Transport , vill ha mer Àn vad LO begÀrt. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi2022-11-25 05:59

I en krönika i Transportarbetaren med rubriken "Det Àr dags att sÀga ifrÄn nu!" gÄr han till attack mot de, enligt honom, för lÄga lönekrav som LO-styrelsen med stor majoritet enats om att gÄ fram med i vinterns stora lönerörelse.

– Jag vill vĂ€cka en diskussion i andra LO-förbund, sĂ€ger han till TT.

Att stÄ ensam i avtalsrörelsen och krÀva högre löneökningar Àn andra blir svÄrt, inser han. Han hoppas frÀmst pÄ att LO-förbunden i kretsen 6F, dÀr bland andra Byggnads, Elektrikerna, MÄlarna, Seko och Fastighets ingÄr, ska haka pÄ det egna förbundet. Senast 9 december ska alla förbunden ha röstat om LO-styrelsen förslag om 4,4-procentiga lönekrav nÀsta Är.

SÀnkta reallöner

Bakom de högre lönekraven Àn normalt ligger förstÄs den skenande inflationen som innebÀr stora hÄl i plÄnböckerna för löntagarna. Men att krÀva för höga löner i dessa inflationstider riskerar att skjuta medlemmarna i foten. Fackens förhandlare mÄste ta ansvar, lyder mÄnga bedömares Äsikt. SÄ hÀr sade Riksbankschefen Stefan Ingves pÄ torsdagen nÀr han pÄ nytt tryckt hÄrt pÄ rÀnteknappen, med adress till facken:

– Det Ă€r en dĂ„lig idĂ© att kompensera sig för inflationen, dĂ„ blir det Ă€nnu högre rĂ€nta.

Tommy Wreeth Àr förstÄs medveten om det.

– Det finns risker med att krĂ€va alldeles för mycket.

Tyskarna fÄr mer

Men kravet pÄ 4,4 procent brukar, nÀr förhandlingsröken lagt sig framÄt mars/april nÀsta Är, historiskt landa kring 75 procent av kravet, alltsÄ runt 3,3 procent.

– Jag tycker det Ă€r för dĂ„ligt, sĂ€ger Wreeth.

Han pekar ocksĂ„ pĂ„, vilket arbetsgivarsidan Ă€ven brukar göra, de tyska industrilöneavtalen som börjar ticka in nu. Det tyska industrifacket rodde nyligen hem ett löneavtal pĂ„ 8,5 procent pĂ„ 24 mĂ„nader, plus engĂ„ngsbelopp pĂ„ motsvarande omkring 30 000 kronor, alltsĂ„ högre Ă€n vad LO lagt sig pĂ„.

Och skulle löneökningarna i Sverige ÀndÄ bli "för höga", sÄ fÄr vÀl Àgare och företagsledningar hÄlla igen pÄ bonusar och aktieutdelningar, resonerar Tommy Wreeth.

– Den hĂ€r gĂ„ngen tycker jag att vi kan ta ansvar sist i stĂ€llet för först.

Fakta: LO:s löneprocess

Tidigare i höstas enades samtliga 14 LO-förbund om att driva gemensamma lönekrav i den kommande avtalsrörelsen. DĂ„ var kraven mer allmĂ€ngiltiga utan siffror. Men redan dĂ„ knorrades det frĂ„n flera förbund – en samordning skulle bara ske om lönekraven var tillrĂ€ckligt höga.

NÄgon vecka dÀrefter klubbade styrelsen lönekraven till 4,4 procent, vilket Àr samma krav som facken inom industrin lagt fram. Hela LO-styrelsen med alla förbundens ledamöter stÀllde sig bakom kravet, utom Transport.

Men styrelsens beslut Àr bara ett förslag. De enskilda förbunden ska sedan sjÀlva besluta om förslaget pÄ 4,4 procent Àr godtagbart.

Facken inom industrin, som bestÄr av IF Metall, Livs, GS och tjÀnstemannafacken Unionen och Sveriges Ingenjörer, Àr de fack som ihop med arbetsgivarsidan sedan sÀtter det sÄ kallade lönemÀrket, enligt de regler som kommit att gÀlla i svensk lönebildning sedan 1997.

Flertalet av de stora gamla löneavtalen löper ut sista mars 2023.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!