Tusentals kan krÀva ersÀttning efter strejken

MĂ„nga resenĂ€rer har nu börjat söka ersĂ€ttning för de flyg som blivit försenade eller instĂ€llda till följd av SAS-strejken – men vad konsumenten har rĂ€tt till kan variera.

NÀstan en halv miljon mÀnniskor har berörts av SAS-strejken. Arkivbild.

NÀstan en halv miljon mÀnniskor har berörts av SAS-strejken. Arkivbild.

Foto: HÄkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Ekonomi2022-07-20 18:18

Omkring 30 000 resenĂ€rer berördes varje dag av SAS-strejken under de 15 dagar som den pĂ„gick – vilket totalt blir nĂ€stan en halv miljon berörda. Nu söker mĂ„nga av de drabbade ersĂ€ttning för instĂ€llda och försenade flyg.

Hur mÄnga det Àr som söker ersÀttning kan SAS Ànnu inte uttala sig om.

– Det Ă€r alldeles för tidigt att sĂ€ga det nu, sĂ€ger Karin Nyman, kommunikationsdirektör pĂ„ SAS till TT.

Oklart nÀr man fÄr ersÀttning

Även hur lĂ„ng tid det kommer ta att fĂ„ sin ersĂ€ttning har SAS svĂ„rt att uttala sig om, sĂ€ger Nyman. Det beror ocksĂ„ pĂ„ vilken typ av ersĂ€ttning man kan fĂ„; om man har rĂ€tt till vanlig Ă„terbetalning eller till övrig ekonomisk ersĂ€ttning exempelvis.

– Allting som krĂ€ver en manuell hantering tar lĂ€ngre tid medan det som sker automatiskt gĂ„r snabbare. Om man till exempel begĂ€r en Ă„terbetalning direkt i stĂ€llet för ombokning görs det automatiskt och dĂ„ gĂ„r det vĂ€ldigt fort. Men det som hanteras manuellt fĂ„r man förvĂ€nta sig kommer ta tid, sĂ€ger Karin Nyman.

Enligt Henric Jonsson, vÀgledare pÄ Konsumentverket, ska konsumenten först och frÀmst ha rÀtt att vÀlja mellan ombokning av flygbiljetten och Äterbetalning.

– VĂ€ljer man ombokning sĂ„ Ă€r det krav pĂ„ att man ska komma fram till sin slutdestination med likvĂ€rdiga transportvillkor. Och vid Ă„terbetalning ska man ju fĂ„ pengarna tillbaka helt enkelt. De hĂ€r kraven ska man stĂ€lla direkt till företaget, till SAS i detta fall, och man ska helst formulera kravet skriftligen, förklarar han.

SkadestÄnd för extra kostnader

Om konsumenten fÄr andra kostnader till följd av den instÀllda flygresan, exempelvis för logi eller mat, kan man i stÀllet fÄ skadestÄnd utbetalat av flygbolaget.

– De hĂ€r kostnaderna ska sĂ„ klart vara rimliga, man kanske inte ska ta in pĂ„ ett femstjĂ€rnigt hotell till exempel, sĂ€ger Henric Jonsson.

Konsumenten kan Àven ha rÀtt till ett fjÀrde ersÀttningsalternativ: kompensation i form av ett schablonbelopp.

– Om man har rĂ€tt till detta eller inte beror pĂ„ lite mer exakt vad som hĂ€nde, blev du ombokad eller inte? Och i sĂ„ fall hur sent kom du fram till din destination om du blev ombokad. Hur lĂ„ng tid tog flygresan? Beroende pĂ„ kan man ha rĂ€tt till antingen 250, 400 eller 600 euro per passagerare, sĂ€ger Jonsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!