Volvo satsar pÄ vÀtgas

Volvo Lastvagnar har byggt en eldriven lastbil som fÄr kraften frÄn brÀnsleceller med vÀtgas. Lastbilen ger inga farliga utslÀpp. Men det kostar energi att producera vÀtgas.

En eldriven lastbil med brÀnsleceller vid en tankstation pÄ en testbana. VÀtgasen förvaras i tuber i en sorts tank bakom förarhytten.

En eldriven lastbil med brÀnsleceller vid en tankstation pÄ en testbana. VÀtgasen förvaras i tuber i en sorts tank bakom förarhytten.

Foto: Volvo Lastvagnar/TT

Bilindustri2022-06-20 07:33

Elfordon som drivs av vÀtgas i brÀnsleceller har pekats ut som en viktig pusselbit för att fÄ bort vÄra utslÀpp av koldioxid. En sektor dÀr de bedöms kunna göra stor nytta Àr tunga vÀgtransporter över lÄnga strÀckor.

– De Ă€r ett komplement till batteridrivna elfordon, sĂ€ger Jessica Sandström, som Ă€r globalt ansvarig för Volvo Lastvagnars produktutbud.

Batteridrivna fordon har, i alla fall i nulÀget, begrÀnsad rÀckvidd. Lastbilar som drivs av vÀtgas i brÀnsleceller vÀntas dÀremot kunna köra uppemot 100 mil, innan man behöver fylla pÄ mera gas i tankarna.

Brist pÄ laddstationer, eller tidsbrist för fordon som körs dygnet runt, Àr andra omstÀndigheter som kan göra batteridrivna fordon olÀmpliga. Perspektivet för brÀnslecellstekniken Àr globalt.

– Den kommer att anvĂ€ndas i mĂ„nga delar av Volvokoncernen. Men vi börjar vĂ„ra tester med lastbilar, och provar ut tekniken hĂ€r, sĂ€ger Jessica Sandström.

PÄ vÀg nÀsta Är

Prototypen som byggts i Göteborg rullar nu ut pÄ Volvos testbana. NÀsta Är vÀntas det bli körning pÄ allmÀn vÀg. I slutet av 2020-talet kan en lastbil med brÀnsleceller vara i serieproduktion, tror Sandström.

SjÀlva motorn Àr i princip likadan som i ett batteridrivet fordon. Men kraften kommer frÄn brÀnsleceller, dÀr kemisk energi frÄn vÀtgas blir elektricitet. Det enda utslÀppet frÄn lastbilen Àr vattenÄnga.

FrÄgetecknen finns pÄ ett tidigare stadium. FramstÀllning av vÀtgas Àr i dag bÄde dyr och energikrÀvande.

Men "grön" vĂ€tgas, som produceras med förnybar el frĂ„n exempelvis vindkraft, bedöms bli viktig i det fossilfria samhĂ€llet. VĂ€tgas fungerar dessutom utmĂ€rkt för att lagra energi – till exempel frĂ„n den ojĂ€mnt producerande vindkraften.

– Volvo kommer inte att producera vĂ€tgas. Vi förvĂ€ntar oss att andra delar av industrin och samhĂ€llet kommer att jobba med det. MĂ„nga industrier krĂ€ver grön vĂ€tgas för att kunna stĂ€lla om till fossilfri produktion, sĂ€ger Jessica Sandström, och tillĂ€gger:

– Det pĂ„gĂ„r vĂ€ldigt mycket utveckling inom det hĂ€r omrĂ„det.

Investerar parallellt

Hon framhÄller att omstÀllningen till fossilfria transporter krÀver att det finns olika alternativ.

– I det hĂ€r tidiga skedet behöver vi investera i olika tekniker parallellt, sĂ€ger Jessica Sandström.

– Även om vi inte vet i dag exakt hur viktig vĂ€tgasen blir i förhĂ„llande till andra alternativa drivmedel, sĂ„ mĂ„ste vi vara öppna med vĂ„ra planer och fortsĂ€tta utveckla. PĂ„ det sĂ€ttet fĂ„r vi med alla olika aktörer som behöver samverka, sĂ€ger Jessica Sandström.

Hur bred anvÀndningen av elfordon med brÀnsleceller kommer att bli kan bland annat bero pÄ teknisk utveckling, kostnadsbild och politiska beslut i olika lÀnder.

– De som kör med el frĂ„n batterier i dag kommer att göra det Ă€ven i framtiden, tror Jessica Sandström.

Fakta: Elfordon med brÀnsleceller

Grundprincipen Àr att energi kan lagras i vÀtgas med en process som kallas elektrolys.

Elfordonets motor drivs genom att kemisk energi frÄn vÀtgasen, tillsammans med syre frÄn luften, blir elektricitet i brÀnsleceller. Den enda biprodukten Àr vattenÄnga.

VÀtgasen anvÀnds som bÀrare av energi, inte som direkt energikÀlla. Först tillförs vÀtgasen energi genom elektrolys, sedan utvinns energi ur vÀtgasen i brÀnsleceller.

Tekniken finns Àven i personbilar.

Ska inte förvÀxlas med fordon som drivs av förbrÀnningsmotorer med olika sorters gas som brÀnsle (t ex naturgas, biogas).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!