En bil behöver inte vara en veteran med åtskilliga decennier på nacken för att vara som en förtida dinosaurie i ögonen på unga. Även om man inte alltid tänker på det så byts teknik och utrustning gradvis ut i våra bilar. Bosse ”Bildoktorn” Andersson har en tre år gammal Volvo och i den finns fortfarande en cd-spelare.

Den har förstås även usb-uttag och bluetooth. Det är bra och smidigt, men jag gillar att cd-spelaren lever kvar ett tag till. Det är synd på alla bra cd-skivor annars, säger han och skrattar.

Tänd cigarett

Artikelbild

| Bosse "Bildoktorn" Andersson renoverar gamla bilar och berättar att en kund trodde det var fel på hans bil när den inte gick att starta utan choke.

Att tiden har gjort sitt är uppenbart om man ser tillbaka. Vem vet vad en fönstervev eller en fördelardosa är, eller varför det sitter en bild på en tänd cigarett på 12-voltsuttaget? Inte de som är födda i slutet av förra seklet och framåt, i alla fall.

Bosse berättar att han hjälpte till att renovera en Jaguar åt en man i 40-årsåldern. Men mannen var inte nöjd när han fick bilen – han kunde inte starta den. Då visade de honom att han måste dra ut choken först. Att bilen kan behöva en bränsleboost var något nytt för Jaguarägaren – och han var ändå inte var purung.

Teknikreklam

Våra moderna bilar startar utan choke. Tekniken är värd att lyftas fram, men reklamen handlar sällan om den.

Artikelbild

| "I framtiden har bilarna ersatts av elektriska och automatiska lådor", menar Bosse "Bildoktorn" Andersson.

En äldre F1-bil hade inte lika avancerad hjulupphängning, motor och växellåda som de nya bilarna har. Annat var det förr, då visade till exempel Saab i sin reklam att bilen hade både spolning och torkare på strålkastarna, vilket var helt nytt. Nu handlar det mest om livsstil i annonserna, säger Bosse Andersson.
Är det något en biltillverkare borde visa är det tekniken. Men när man väl tar fram en teknisk detalj så har alla andra nya bilar den också. Till exempel det automatiska bromssystemet.
Artikelbild

| "I framtiden har bilarna ersatts av elektriska och automatiska lådor", menar Bosse "Bildoktorn" Andersson.

Samma avstånd

Vissa saker förblir trots allt intakta. Det kan vara detaljer som gemene man inte tänker på. Bosse, som är anglofil och älskar engelska bilar, berättar att cylinderavståndet i motorerna i bland andra Rover, Morris och MG (som alla tillverkades av British Motor Company) var exakt samma från 1948 och fram till modern tid. Det tog bortåt ett halvt sekel innan det ändrades.

Artikelbild

| Att läsa kartor, prata i mobilen och röka samtidigt ansågs stressa förare och utgöra en trafikfara i slutet på 1990-talet.

Att göra en ny motor påminner om att bygga ett hus. Man får hitta nya tekniska lösningar men ändå förhålla sig till en viss längd, bredd och höjd, säger han.
Vad tror du om framtidens bilar?
Artikelbild

| Vägkartor används inte lika mycket när det finns gps.

Då har vi elektriska och automatiska lådor som vi beställer när vi ska åka någonstans. Man köper en tjänst, äger ingen låda själv. Det gör att vi blir beroende av dem som säljer tjänsterna, vilket är synd.