Jodå, Skoda Kodiaq med tilläggsbeteckningen RS är snabb. Inte minst med tanke på vikten – nästan två ton! Att ta sig runt Nordslingan på legendariska Nürburgring på nio och en halv minut är inte bara snabbt, det är nytt rekord.

Nåja, rekord för sjusitsiga suvar, bör väl tilläggas.

Och marknaden kryllar inte av just sådana bilar så konkurrensen var väl inte direkt mördande.

Artikelbild

| Skoda Kodiaq RS har hård chassisättning, kaxig look och unik lack – Racing Blue.

Mullret då? Även om det finns ett V i den kompletta modellbeteckningen sitter det ingen V8-maskin under huven utan en rak fyra. En tämligen tystlåten 2,0-litersdiesel som återfinns i snart sagt varannan bil från VW-koncernen. Så det mullrande ljudet som hörs är – fejk! Dynamic sound boost kallas det hos Skoda. ”Puttersmälla” sa vi grabbar hemma i barndomskvarteret när vi lät en bit kartongpapp spela mot ekrarna i cykelhjulet.

Porschen från öst

RS står för Rally Sport och hos Skoda dök beteckningen först upp i mitten av 1970-talet på just en rallybil, Skoda 130 RS. Den körde ifrån det mesta i skogarna på sin tid och kallades ibland ”porschen från öst”. Inte bara för att den var ruskigt kompetent utan också för att den hade motorn i rumpan, precis som Porsche. Men bokstavskombinationen RS irriterade Ford, som hävdade att de var först, så för att slippa bråk lade tjeckerna till bokstaven V, som i Victory. Tittar du närmare på emblemet så står det faktiskt v/RS.

Jättehjul

Artikelbild

| Blådåren från Skoda. Kodiaq RS stämmer inte riktigt överens med märkets image som förnuftig och smart.

Den gamla rallybilen var faktiskt lika snabb som dagens Kodiaq RS, trots att den lilla motorn på 1,3 liter bara gav 140 hästar. Men så vägde bilen futtiga 720 kilo. Dagens Kodiaq RS har 100 hästar mer, men väger å andra sidan hela 1 973 kilo. Det är alltså en koloss, om inte på lerfötter så på jättehjul. 20 tum är standard. På rallybilen satt 13-tumshjul.

Skoda Kodiaq är den förnuftige i VW-familjen skrev jag när jag för några veckor sedan körde den sportiga kusinen Seat Tarraco. Men hur förnuftig är den här versionen som kostar 100 000 kronor mer än en Kodiaq TDI med 190-hästarsdiesel? Som dessutom drar mindre bränsle och släpper ut mindre koldioxid?

Artikelbild

| Skoda Kodiaq RS har hård chassisättning, kaxig look och unik lack – Racing Blue.

Dubbelturbo

Det är samma motor och samma växellåda som i RS-versionen fast här har den fått 50 extra hästar med hjälp av dubbelturbo. Det gör den två sekunder snabbare till 100 kilometer i timmen. Och så har den fått lite hårdare chassisättning, en kaxigare look och en unik lack – Racing Blue.

Artikelbild

| Skoda Kodiaq RS har hård chassisättning, kaxig look och unik lack – Racing Blue.

Jo, det ingår mera utrustning också. Men även om du köper en maxutrustad Kodiaq TDI är RS fortfarande 50 000 kronor dyrare.

Visst, RS är lika rymlig, praktisk och finurlig som vanliga Kodiaq TDI, och stundvis lite roligare att köra, men är det värt så mycket mer pengar för att komma någon sekund fortare fram till nästa trafikljus? Och hur rimmar det med just namnet Skoda, som gjort förnuftighet och ”simply clever” till begrepp i bilbranschen?

Artikelbild

| Kodiaq RS blir inte så värst mycket mjukare även om du knappar in komfortläget.

Nåja, en sportig Kodiaq är i alla fall betydligt mer användbar än en tvåsitsig sportvagn för samma pengar. Men be dem koppla ur fuskljudet. Det är bara irriterande.