Villan i Kungsör är från 1930-talet och ligger på en höjd med utsikt över Mälaren. Bosse Jensen möter oss i entrén och bjuder in oss till sin skaparverkstad i garaget, där han lackerar tankar till motorcyklar. På andra våningen i villan har han en annan ateljé, där han målar tavlor, ofta med motormotiv men även porträtt i olika miljöer. Han ställer ofta ut på gallerier.

Förfalskas

I motorkretsar är Bosse ett välkänt namn. Faktiskt så känd att hans signatur förfalskas. Han signerar allt han gör och ibland dyker det upp motivlackeringar med hans namn på som han inte har gjort. Så eftertraktat är hans arbete. Själv vill han inte framhålla sina meriter och att många av hans jobb har vunnit priser. 

Artikelbild

| Här gör Bosse Jensen alla sina fantastiska motivlackeringar.

Tjusningen för mig är stilen och formgivningen på de äldre bilarna och motorcyklarna. De nya är inte lika inspirerande, säger han.

Hans arbeten är en blandning av popart och realism, av konst och hantverk. Men handlar också om någonting annat som kan vara svårare att sätta ord på. Bosse, som började lackera motorcykeltankar redan när han gick i nian, har alltid gått sin egen väg. Till ett arbete på Konstfack med tema ”Bilismen” skapade han en Hot Rod i trä – det vill säga en öppen ombyggd amerikanare – utan ritning och enbart på känsla.

100 timmar

En motorcykeltank är inte platt utan rund och det är en utmaning att hitta rätt perspektiv för motivet. De flesta hojarna Bosse Jensen jobbar med är av märket Harley-Davidson. Men han lackar även bilar, hockeymasker och hjälmar.

Artikelbild

| Bosse Jensen jobbar varje dag. För honom är det en passion att skapa. Här med några de mc-tankar som han har målat.

Han lägger ungefär 100 timmar på att göra färdig en tank, från scratch. Då ska all gammal färg bort först. Hojen kommer ofta till honom i delar, eftersom även ramen ska lackas.

Jag pratar med ägaren och vi kommer fram till vilket motiv som stilmässigt passar motorcykeln. Sedan gör jag skisser med färg och form efter idén.
Artikelbild

| En luftstyrd airbrush är ett av Bosses verktyg.

Han använder först en luftdriven airbrush, sedan en släparpensel till finare detaljmålning. Är det en laserande candyfärg han jobbar med måste han börja om från början om något blir fel eftersom färgen är genomskinlig. Till texter och mönster använder han ofta bladguld.

Det är lite konstigt, men när jag målar med airbrushen håller jag den i höger hand fast jag annars är vänsterhänt. Men det fungerar bra.
Artikelbild

| Flake kallas den glittriga färgen som är en blandning av aluminiumspån och klarlack.

Vattenskidor

Den kreativa ådran har Bosse i släkten. Hans pappa var konstnär och mamman författare. Steget till att själv jobba med skapande var inte långt. Att det skulle bli motorer stod klart redan när han var liten. När han fick tidningen Hot Rod Magazine av en kompis var det kört. Då gick han i femman.

Artikelbild

| Tanken i mitten målade Bosse Jensen för att utmana gamla traditioner, som motivet på tanken till vänster.

Populärast på hojarnas tankar är eldsflammor, texter, pinstriping och olika tatuerings- eller marina motiv samt mer eller mindre lättklädda kvinnor. För att utmana gamla traditioner målade Bosse därför en tank till sig själv med en kille som åker vattenskidor.

Det var många som reagerade på den. Men vi åkte mycket vattenskidor när vi var yngre och jag tyckte det passade, säger han och skrattar.