Länge var Ford Taunus en vardaglig syn på våra vägar. I mitten av 1970-talet var den till och med en av Sveriges allra mest sålda bilar. Men det var då. I dag är modellen ovanlig, rena rama nackvridaren.

Vad var det som hände?
Taunus var slitstark och användarvänlig. Och bilar som är bra och praktiska skrotas ut snabbare än andra. Taunus var ett bruksföremål – som även gick iväg på export. I andra länder blev den tidigare högre värderad än här, konstaterar Carl Legelius, chefredaktör för tidningen Klassiker.
Artikelbild

| Ford Taunus 17M ingick i P3-serien (i produktion åren 1960–1964), hade ett rundat utseende och kallades för "badkar" .

Byggdes i Köln

Modellserien kom dock till långt innan den gjorde succé i Sverige. Den byggdes i Köln och dök upp för första gången 1939 när den bulliga lilla Taunus G93 ersatte Ford Eifel. Under 1950-talet fortsatte bilen att leva genom serierna G13 och P2, som bägge liknade amerikanska Fordar men i mindre format.

Ett stort steg togs 1960. Då kom Taunus P3, ett charmtroll med ett egensinnigt framparti som bestod av två avlånga infällda strålkastare och en lustig liten grill. I Tyskland fick bilen smeknamnet Badkaret för sin rundade look.

På svenska vägar blev den en vanlig företeelse. Och syntes gjorde även efterföljaren P5, en läcker modell där strålkastarna och grillen utgjorde en avlång enhet som fyllde hela fronten. Däremot hade 1968 års P7 klara drag av jänkebil.

Artikelbild

| Ett "badkar" från 1963, det vill säga en Ford Taunus 17M.

Var mans egendom

Kort sagt hade Taunus en mängd olika ansikten.

Artikelbild

| Ford Taunus P4 var i produktion mellan 1962 och 1966.

Ford var i grunden amerikanskt. Taunus följde trenderna i USA och det var viktigt att det var skillnad på modellerna. Folk skulle ju få lust att köpa en ny bil, säger Carl Legelius.

I vårt land blev Taunus var mans egendom. Den nya TC-serien debuterade 1971 med en kärra som liknade en muskelbil. Snart fick den en mer europeisk framtoning och 1976 kom att bli Taunus toppår i Sverige, med nästan 12 000 sålda bilar. Populära märken som Volvo, Saab och Volkswagen kände flåset i nacken.

Artikelbild

| Ford Taunus firar 80 år.

I dag minns vi de förföriska bruksbilarna med vördnad. Grattis till 80-årsjubileumet!