Första gången du kör en elbil är chansen stor att du kommer att bli överraskad. Är du van vid hur en bensin- eller dieselbil känns blir skillnaden nästan komisk. Elbilen drar i väg som skjuten ur en slangbella, utan tvekan eller fördröjning.

Beror det på att elbilar har starkare motorer än traditionella bilar? Ja och nej. Det finns elbilar vars motorer är starkare än dem i genomsnittliga bensin- och dieselbilar. Tesla är ett exempel, där de snabbaste versionerna av de tunga familjebilarna ska kunna accelerera från noll till 100 på mindre än tre sekunder.

Enklare elbilar

Artikelbild

| Nissans elbil Leaf har 150 hästkrafter och klarar att accelerera från noll till 100 kilometer i timmen på åtta sekunder.

Men även enklare elbilar har den förmågan. Förklaringen: en elmotor utvecklar högt vridmoment från noll varv per minut.

Principen är grundläggande fysik. Vridmomentet gånger varvtalet ger effekten.

Elmotorn ger högt vridmoment från stillastående och kan därmed utveckla en hög effekt redan vid låga hastigheter, något bensinbilsförare är ovana vid, säger Jonas Jarlmark Näfver som är fordonsdynamiker.

Han har forskat om bilars körkänsla vid KTH och även varit tävlingsingenjör i flera svenska och internationella racingteam, däribland Flash Engineering i STCC och för Rickard Rydell i Seats WTCC-team.

Artikelbild

| Elmotorn i till exempel Hyundai Kona Electric ger högt vridmoment från stillastående och utvecklar en hög effekt redan vid låga hastigheter.

Förbränningsmotorn behöver komma upp i varvtal en bit över tomgång, förklarar Jarlmark Näfver, för att över huvud taget ge ett drivande moment till bilen. När den sedan varvar upp stiger momentet snabbt. En förbränningsmotor levererar vanligen högt vridmoment – över 2 000 varv per minut.

Hybriddrivlinor

Artikelbild

| Jämfört med en fossildriven motor kan elmotorn utveckla en hög effekt redan vid låga hastigheter och känslan av att skjuta ur startblocken blir tydlig.

Allt fler nya bilar har någon form av hybriddrivlina, där en elmotor och en bensin- eller dieselmotor samsas. Det kan skilja hur hybridiseringen fungerar, men oftast är elmotorn delaktig vid start från stillastående. Där blir det tydligt hur eldriften fyller i och jämnar ut förbränningsmotorns svackor, även om syftet primärt är att sänka bränsleförbrukningen.

Hybridbilars effekt anges ofta som systemeffekt, det vill säga hur mycket motorerna kan leverera gemensamt. Siffran är inte sällan lägre än summan av de enskilda motorernas effekt (exempel 100 hästkrafter bensin, 100 hästkrafter el, 175 hästkrafter systemeffekt). Det beror oftast på att el- och förbränningsmotorernas maximala effekt inte uppstår vid samma hastighet på bilen, det vill säga deras effektkurvor har inte sina maximala uttag vid ett och samma varvtal på hjulen.

Artikelbild

| En elmotor utvecklar högt vridmoment från noll varv per minut.

Om de två motortyperna synkades så att maximal effekt från båda infaller vid exakt samma punkter skulle bilens körbarhet bli lägre, med en väldigt spetsig karaktär i effektkurvan, säger Jonas Jarlmark Näfver.