Bilbranschen krÀver slopade tullar pÄ stÄl

Nytillverkade bilar kan bli flera tusenlappar dyrare till följd av stigande stÄlpriser, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Nu uppmanas EU:s handelsministrar att slopa importtullarna pÄ stÄl för att dÀmpa prisökningen.

PĂ„ bilden syns tillverkning av personbilar i Volvo Cars fabrik i Torslanda. Arkivbild.

PĂ„ bilden syns tillverkning av personbilar i Volvo Cars fabrik i Torslanda. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-05-17 19:21

Inköpspriset pĂ„ stĂ„l — som anvĂ€nds i bland annat biltillverkning – har stigit till de högsta nivĂ„erna sedan 2008, enligt Bil Sweden som representerar de stora svenska fordonstillverkarna och importörerna av personbilar, bussar och lastbilar.

– Varmförzinkat stĂ„l Ă€r en sort som vi köper in i stora volymer. Priset pĂ„ det har ökat frĂ„n 550 euro per ton i juli 2020, till 1 150 euro per ton nu i maj. Tillverkningen av en personbil krĂ€ver i snitt 900 kilo stĂ„l, vilket har inneburit att bilar har blivit omkring 5 000 kronor dyrare att tillverka sedan i somras, sĂ€ger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Jobbar ikapp

Prisökningen pÄ stÄl beror till stor del pÄ stigande efterfrÄgan eftersom fabrikerna jobbar för högtryck, inte helt olikt den globala bristen pÄ halvledare som ocksÄ slÄr mot fordonsindustrin. EU:s skyddstullar pÄ stÄl bidrar till de stegrande priserna, enligt Bil Sweden.

– Fordonsindustrin hĂ„ller nu pĂ„ att arbeta ikapp och det Ă€r hög efterfrĂ„gan pĂ„ fordon, och det Ă€r det som bidrar till stĂ„lbristen som driver upp priserna pĂ„ det vi köper. Men det Ă€r inte bara fordonsindustrin som Ă€r drabbad, det Ă€r likadant för dem som bygger vindkraftverk och andra som Ă€r beroende av att köpa in stĂ„l, sĂ€ger Bergman.

Svenska konsumenter har Àn sÄ lÀnge inte pÄverkats av prisökningen pÄ stÄl, men bilproducenterna och importörerna kan komma att höja priserna i handeln om inte stÄlpriserna stabiliseras eller börjar gÄ ned, enligt Bil Sweden.

Ska diskutera tullarna

EU:s handelsministrar möts i Bryssel pÄ torsdag för att bland annat diskutera om stÄl- och aluminiumtullarna mot omvÀrlden ska förlÀngas eller inte, enligt Regeringskansliet. Skyddstullarna infördes i juli 2018 för att skydda inhemska stÄl- och aluminiumtillverkare frÄn prisdumpning i EU efter USA:s beslut att införa liknande skyddstullar.

Bil Sweden uppmanar EU:s handelsministrar att avskaffa tullarna.

– Lyfter man pĂ„ skyddstullarna skapar man Ă„terigen en mer flexibel marknad, vilket kommer att pressa ned stĂ„lpriserna. Men om man förlĂ€nger dem kommer priserna med stor sannolikhet att Ă€ven stiga för konsumenterna, sĂ€ger Bergman.

EU och USA ska inleda förhandlingar om skyddstullarna, meddelade EU:s handelskommissionÀr Valdis Dombrovskis pÄ mÄndagen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!