Under morgonen sjönk aktien med nÀstan 10 procent, efter bolagets besked.
ââJag trodde att det skulle falla Ă€nnu mer och att aktiekursen skulle ta Ă€nnu mer stryk. Jag tror inte att aktieĂ€garna förstĂ„r vad dagens besked frĂ„n SAS har för konsekvenser. Det Ă€r mĂ„nga privatsparare som Ă€r aktiva i bolagets aktie, men mĂ„nga förstĂ„r nog inte riktigt vad det Ă€r som hĂ€nder med SAS och vad det hĂ€r innebĂ€r för bolaget, sĂ€ger Joakim Bornold, sparekonom pĂ„ Söderberg & Partners.
ââDet hĂ€r handlar om en utspĂ€dning, nĂ€r det kommer in nytt kapital i bolaget, och det hĂ€r Ă€r en utspĂ€dning pĂ„ runt 95 procent, sĂ„ behĂ„ller du dina aktier Ă€r de en tjugondel vĂ€rda jĂ€mfört med tidigare. Det blir en enorm skillnad för de befintliga aktieĂ€garna, fortsĂ€tter han.
"AktieÀgare mÄste lÀsa pÄ"
Vill man vara kvar som aktieÀgare i bolaget menar Bornold att man fÄr se till att vara med i nyemissionen, det vill sÀga förstÄr vad som hÀnder, annars blir utspÀdningen vÀldigt stor.
ââĂr du aktieĂ€gare mĂ„ste du lĂ€sa pĂ„, och det ordentligt, för det Ă€r sĂ„ pass stora konsekvenser.
Man mÄste lÀsa igenom och förstÄ prospektet som kommer att komma, menar han. Det Àr nyckeln till att göra rÀtt. Informationen fÄr man via sin bank eller direkt hos SAS.
ââDet hĂ€r kan vara vĂ€ldigt svĂ„rt för en novis. Det finns mĂ„nga aktieĂ€gare i SAS och de har en lĂ€xa att lĂ€sa under sommaren, sĂ€ger Joakim Bornold.
Alternativet Àr konkurs
I grund och botten Àr SAS nu rÀddat, menar Hans JÞrgen ElnÊs, flyganalytiker pÄ Winair.
ââDet Ă€r en komplicerad finansiell operation som ger SAS den nödvĂ€ndiga likviditeten, men det mĂ„ste förhandlas med kreditorer och att de befintliga aktieĂ€garna blir kraftigt utspĂ€dda och omstruktureringsplanen mĂ„ste godkĂ€nnas vid en extra bolagsstĂ€mma, sĂ€ger han till TT.
ââJag tror inte att aktieĂ€garna har nĂ„got annat val Ă€n att godkĂ€nna planen och de största aktieĂ€garna, svenska och danska staten, samt Wallenberg stöder planen. Alternativet Ă€r att SAS kan gĂ„ i konkurs, fortsĂ€tter ElnĂŠs.
Miljökraven
TT: Vad innebÀr de klimatkrav som svenska och danska staten stÀller pÄ bolaget?
ââSAS kommer att fasa ut alla flygplan av modellen B737NG och Ă€ldre A340 lĂ„ngdistansflygplan samt öka anvĂ€ndningen av SAF, mer hĂ„llbart flygplansbrĂ€nsle, med goda möjligheter att uppnĂ„ de uppsatta mĂ„len. Att de största Ă€garna stĂ€ller miljökrav för att refinansiera SAS kommer inte som nĂ„gon överraskning, det har gjorts i flera andra statliga akutpaket till flygbolagen och dĂ€r har SAS inget annat Ă€n att leverera och att SAS kommer att leverera, det tror jag, sĂ€ger Hans JĂžrgen ElnĂŠs.