BÀttre tillgÀnglighet och valfrihet, men inte överallt. Och dessutom betydligt dyrare. Det Àr Riksrevisionens dom över avregleringen av besiktningsmarknaden som skedde 2010.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kallade tidigare i Är till sig branschen för att diskutera tillgÀngligheten till besiktningsstationer i glesbygden.
Efter Riksrevisionens rapport upprepade han kritiken.
ââDet Ă€r naturligtvis inte acceptabelt, och om inte branschen inte klarar en bra tĂ€ckningsgrad och kan finnas i hela landet, dĂ„ Ă€r jag beredd att gĂ„ in och reglera, sade Eneroth till TT i tisdags.
Fler stationer
Enligt Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen, Àr dock lösningar för glesbygden pÄ gÄng.
ââDet som föranledde mötet tidigare i Ă„r var att Bilprovningen aviserade att lĂ€gga ner sin mobila verksamhet. Det pĂ„verkar 6 000 fordonsĂ€gare som egentligen fĂ„tt lĂ€ngre till en besiktning, sĂ€ger han.
ââBranschen har haft en dialog med samtliga berörda kommuner runt det hĂ€r. Jag vet inte vilka diskussioner som pĂ„gĂ„r i olika företag. Men jag tror att det kommer att lösa sig.
Det skulle exempelvis kunna handla om en annan form av mobila besiktningsstationer, eller stationer som Àr öppna ett visst antal dagar varje mÄnad.
ââStationsutvecklingen har vĂ€l gĂ„tt frĂ„n omkring 190 stationer nĂ€r vi var i monopol till över 550 stationer nu tror jag. Vi konkurrerar pĂ„ varenda ort snart, sĂ„ det Ă€r klart att nĂ„gon kommer att vilja ta det dĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger Tord Fonander.
TT: Du Àr inte orolig över att Tomas Eneroth talar om en Äterreglering?
ââNej, det var egentligen det budskapet han hade till oss tidigare i Ă„r ocksĂ„. Men vi Ă€r sĂ€kra pĂ„ att det kommer att lösa sig.
Nytt kundbeteende
Tanken med att avreglera Svensk Bilprovnings monopol var utöver större valfrihet Àven att priserna skulle pressas. Det har dock inte hÀnt.
Enligt Riksrevisionens granskning ökade priserna för en kontrollbesiktning i stÀllet med 59 procent mellan 2010 och 2019.
Men det svÄrt att jÀmföra rakt av, anser Tord Fornander. Bland annat har kundbeteendet Àndrats dramatiskt under samma period.
ââFör kunderna dĂ€r verkligen priset Ă€r viktigast gĂ„r det med lite framförhĂ„llning fortfarande att hitta billiga priser, sĂ€ger han.
ââSedan ska man komma ihĂ„g att under monopoltiden var det inte ovanligt med tvĂ„ mĂ„naders vĂ€ntetid. DĂ„ tog de flesta fordonsĂ€gare tiden de fick i kallelsen och planerade sitt liv utefter det. I dag kan det handla om 40â50 procent som bokar tid inom 48 timmar och dĂ„ blir en besiktning ocksĂ„ dyrare.