Kritiken mot bilprovningen: ”Kommer att lösa sig”

Att besikta bilen har blivit lĂ€ttare – men inte för alla. Det har fĂ„tt regeringen att hota med en ny reglering av marknaden. Enligt branschen behövs det dock inte.
–Det kommer att lösa sig, sĂ€ger Tord Fornander pĂ„ branschföreningen.

Det har blivit enklare att besikta bilen, men ocksÄ dyrare. Arkivbild.

Det har blivit enklare att besikta bilen, men ocksÄ dyrare. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-04-30 06:00

BÀttre tillgÀnglighet och valfrihet, men inte överallt. Och dessutom betydligt dyrare. Det Àr Riksrevisionens dom över avregleringen av besiktningsmarknaden som skedde 2010.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kallade tidigare i Är till sig branschen för att diskutera tillgÀngligheten till besiktningsstationer i glesbygden.

Efter Riksrevisionens rapport upprepade han kritiken.

– Det Ă€r naturligtvis inte acceptabelt, och om inte branschen inte klarar en bra tĂ€ckningsgrad och kan finnas i hela landet, dĂ„ Ă€r jag beredd att gĂ„ in och reglera, sade Eneroth till TT i tisdags.

Fler stationer

Enligt Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen, Àr dock lösningar för glesbygden pÄ gÄng.

– Det som föranledde mötet tidigare i Ă„r var att Bilprovningen aviserade att lĂ€gga ner sin mobila verksamhet. Det pĂ„verkar 6 000 fordonsĂ€gare som egentligen fĂ„tt lĂ€ngre till en besiktning, sĂ€ger han.

– Branschen har haft en dialog med samtliga berörda kommuner runt det hĂ€r. Jag vet inte vilka diskussioner som pĂ„gĂ„r i olika företag. Men jag tror att det kommer att lösa sig.

Det skulle exempelvis kunna handla om en annan form av mobila besiktningsstationer, eller stationer som Àr öppna ett visst antal dagar varje mÄnad.

– Stationsutvecklingen har vĂ€l gĂ„tt frĂ„n omkring 190 stationer nĂ€r vi var i monopol till över 550 stationer nu tror jag. Vi konkurrerar pĂ„ varenda ort snart, sĂ„ det Ă€r klart att nĂ„gon kommer att vilja ta det dĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger Tord Fonander.

TT: Du Àr inte orolig över att Tomas Eneroth talar om en Äterreglering?

– Nej, det var egentligen det budskapet han hade till oss tidigare i Ă„r ocksĂ„. Men vi Ă€r sĂ€kra pĂ„ att det kommer att lösa sig.

Nytt kundbeteende

Tanken med att avreglera Svensk Bilprovnings monopol var utöver större valfrihet Àven att priserna skulle pressas. Det har dock inte hÀnt.

Enligt Riksrevisionens granskning ökade priserna för en kontrollbesiktning i stÀllet med 59 procent mellan 2010 och 2019.

Men det svÄrt att jÀmföra rakt av, anser Tord Fornander. Bland annat har kundbeteendet Àndrats dramatiskt under samma period.

– För kunderna dĂ€r verkligen priset Ă€r viktigast gĂ„r det med lite framförhĂ„llning fortfarande att hitta billiga priser, sĂ€ger han.

– Sedan ska man komma ihĂ„g att under monopoltiden var det inte ovanligt med tvĂ„ mĂ„naders vĂ€ntetid. DĂ„ tog de flesta fordonsĂ€gare tiden de fick i kallelsen och planerade sitt liv utefter det. I dag kan det handla om 40–50 procent som bokar tid inom 48 timmar och dĂ„ blir en besiktning ocksĂ„ dyrare.

Fakta: Bilbesiktning i Sverige

Riksdagen beslutade 1963 att AB Svensk Bilprovning skulle grundas. Företaget hade dÀrefter monopol fram till 2010, dÄ marknaden avreglerades.

Efter avregleringen har antalet besiktningsstationer gÄtt frÄn 196 (2010) till 552 (2020).

Under 2020 genomfördes omkring 5,5 miljoner besiktningar.

Omkring 2 000 personer arbetar i dag som besiktningstekniker.

KĂ€lla: Bilprovningen och Fordonsbesiktningsbranschen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!