ââSĂ€mre, dyrare och krĂ„ngligare, sĂ€ger David Johnsson, vd för branschorganisationen TrĂ€- och Möbelföretagen (TMF).
PĂ„ julafton blev det klart â det nya handelsavtalet mellan EU och Storbritannien gick i mĂ„l bara nĂ„gra dagar innan en sĂ„ kallad hĂ„rd brexit, ett avtalslöst uttrĂ€de ur EU, hade blivit ett faktum. Men Ă€ven detta innebĂ€r mestadels försĂ€mringar för handeln, enligt bedömarna. Ăkad administration och mer byrĂ„krati Ă€r sĂ€llan bra för affĂ€rerna.
ââDet kommer att driva priserna vilket kan försĂ€mra konkurrenskraften gentemot brittisk inhemsk industri. Den risken Ă€r uppenbar, sĂ€ger David Johnsson.
Ăven britternas ökade intresse för svenskt trĂ€byggande kan pĂ„verkas till det sĂ€mre, enligt Johnsson, som förstĂ„s Ă€ndĂ„ ser det nytecknade brexitavtalet som avsevĂ€rt mycket bĂ€ttre Ă€n ett avtalslöst uttrĂ€de som var hotande nĂ€ra.
Byggt av svenska granar
Möbelexport i all Àra, betydligt större Àr svensk export av sÄgade trÀvaror. Storbritannien Àr bokstavligen nÀstan byggt av svenskt virke, mest gran. Landet Àr vÀrldens nÀst största nettoimportör av trÀvaror, efter Kina, och omkring 40 procent av all brittisk import av trÀprodukter kommer frÄn Sverige, enligt branschorganisationen Skogsindustrierna.
Och trots ökat regelkrĂ„ngel som inledningsvis kan innebĂ€ra fördyringar och förseningar â svenska exportörer kan dra vinstlotten i alla fall, enligt Kerstin Hallsten, chefsekonom pĂ„ Skogsindustrierna.
LÀttare med bÄt
Visserligen krÄnglas transporterna till mer generellt av att britterna lÀmnar EU:s marknad. Men nÀr svenska varor ofta kommer med bÄt innebÀr det mindre risker för köer och annat strul i samband med tulldeklarationer Àn för transport pÄ hjul.
ââExport frĂ„n Centraleuropa gĂ„r mer med lastbil och tĂ„g, dĂ€r Ă€r risken större för flaskhalsar, sĂ€ger Kerstin Hallsten.
Svenska företag har en stark stÀllning redan och Àr dessutom vana vid att exportera till andra lÀnder utanför EU.
ââSverige ligger rĂ€tt bra till ur flera aspekter, sĂ€ger Kerstin Hallsten.