ââMest kĂ€nner man sig stolt över att vi kan vara med och bidra pĂ„ det viset som vi gör, sĂ€ger Henrik Svensson.
Tre 140 meter höga skorstenar pĂ„ rad Ă€r en del av Karlshamnssiluetten. NĂ€r TT Ă€r pĂ„ besök bolmar röken upp ur en av dem â det betyder att det hĂ€r inne just nu eldas upp till 70 000 liter tjock eldningsolja i timmen.
ââNĂ€r vi kör allt vad tygen hĂ„ller, men det Ă€r inte alltid vi gör det, dĂ„ Ă€r det 70 ton brĂ€nsle per timme och block. Vi har tvĂ„ block, sĂ„ det kan teoretiskt bli 140 ton i timmen, men det Ă€r oerhört sĂ€llan. Jag tror att det var i september förra Ă„ret som vi senast körde tvĂ„ block i full drift, sĂ€ger Henrik Svensson.
Rekryterar mer personal
Egentligen finns tre block, men ett ligger i malpÄse sedan 2015. Att inte bÄda de övriga blocken körs trots skyhöga elpriser denna augustidag beror pÄ att det inte Àr praktiskt möjligt.
Dels behöver det komplicerade maskineriet kontinuerligt underhÄll och dels rÀcker inte nuvarande personalstyrka pÄ 57 personer till. Men nu planeras för nyrekrytering av Ätta till tio personer.
Tiderna har nĂ€mligen förĂ€ndrats för Karlshamnsverket. Efter att enbart ha anvĂ€nts som reservkraft under enstaka smĂ€llkalla vinterdagar under Ă„ren 2011-2020 var elproduktionen hĂ€r förra Ă„ret större Ă€n de tio föregĂ„ende Ă„ren tillsammans. Och nu har alltsĂ„ förra Ă„rets produktionsresultat redan passerats â och dĂ€rmed Ă€ven utslĂ€ppen av koldioxid.
Kolkraft Àr alternativet
Henrik Svensson vÀrjer sig mot utmÄlandet av Karlshamnsverket som en miljöbov.
ââAtt stĂ€nga Karlshamnsverket kommer inte att innebĂ€ra lĂ€gre koldioxidutslĂ€pp, det kommer att innebĂ€ra högre koldioxidutslĂ€pp.
Han syftar pÄ att alternativet skulle vara att köra kolkraftverk i Polen eller Tyskland om verket i Karlshamn stÀngs, för elmarknaden Àr gemensam. NÀr Karlshamnsverket Àr i gÄng under sommarhalvÄret beror det pÄ att den fossilfria elproduktionen inte rÀcker för att mÀtta elbehovet, enligt honom.
Under vintermÄnaderna Àr det hÀr ett reservkraftverk som enligt avtal stÄr till Svenska kraftnÀts förfogande om elen inte rÀcker till. Tidigare var det nÀstan uteslutande vintertid som verket kördes och dÄ bara nÄgra enstaka dagar per vinter.
Under resten av Äret stÄr verket till den internationella elmarknadens förfogande. Men eftersom det Àr sÄ dyrt att producera el i ett oljekraftverk, sÄ mÄste elpriset vara riktigt högt för att nÄgon ska vilja köpa elen hÀrifrÄn.
Med vind-, vatten- och kÀrnkraftverk, liksom kraftvÀrmeverk, gÄr det att framstÀlla billigare el. Först nÀr det behövs Ànnu mer efterfrÄgas elen frÄn Karlshamn.
"Blir Äka av"
NÀr klockan har passerat 12.46 kan Henrik Svensson ta fram mobilen och se vad spotpriset för el i Sveriges elprisomrÄde fyra blir nÀsta dag pÄ elbörsen Nord pool.
ââMan ser timme för timme vad priset blir. Det blir nog Ă„ka av i morgon ocksĂ„, sĂ€ger han.
ââMen det blir bara det ena blocket, vi har inte personal till att köra bĂ„da i nulĂ€get. Det andra blocket Ă€r dyrare att köra, eftersom vi anvĂ€nder dyrare brĂ€nsle dĂ€r, men vissa timmar hade vi kunnat köra det ocksĂ„.
Rundvisningen pÄ oljekraftverket gÄr genom en ljus, ren och luftig hall dÀr vi egentligen bara ser "toppen av isberget", som Henrik Svensson kallar det.
"Vips sÄ har vi el"
SjÀlva oljan ser vi aldrig. Den kommer med bÄt frÄn Preems raffinaderi i Lysekil till hamnen intill och förs via en tjock ledning in i ett slutet system.
Grovt förenklat sÄ skapas elektriciteten genom att oljan eldas för att koka upp vatten, som blir till Änga.
ââĂ ngan driver en turbin, turbinen driver en generator och vips sĂ„ har vi el, sĂ€ger Henrik Svensson.
Förklaringen till Sydsveriges höga elpris behöver delas upp i tvÄ led, tycker han. Rysslands anfallskrig mot Ukraina och de höga gaspriser som blivit följden Àr den direkta orsaken.
Men i nÀsta led gÄr det inte att bortse frÄn nedstÀngningen av kÀrnkraftverk i södra Sverige, menar han.
ââHade vi haft nĂ„gra av kĂ€rnkraftverken kvar i södra Sverige sĂ„ hade inte det tyska elpriset pĂ„verkat det svenska i samma utstrĂ€ckning. Vi hade kunnat fylla upp exportkablarna Ă€ndĂ„, utan att köra oljekraft, och dĂ„ hade elpriset varit mycket lĂ€gre.
Oviss framtid
PÄ pappret ser Karlshamnsverkets framtid ut att vara oviss. Avtalet om att det ska vara reservkraftverk vintertid löper ut i mars 2025 och det Àr oklart om det kommer att förlÀngas. Efter Àndringar av lagen saknas det i nulÀget lagligt stöd för en förlÀngning, förklarar Henrik Svensson.
ĂndĂ„ sĂ€ger han sig vara förvissad om att det blir en förlĂ€ngning.
ââDet finns en verklighet ocksĂ„, utanför lagtexten. Och den verkligheten Ă€r driften av elsystemet och vĂ„r möjlighet att kunna hantera fel, att ha beredskapen för oförutsedda hĂ€ndelser.
ââI dagslĂ€get finns inget annat Ă€n Karlshamnsverket tillgĂ€ngligt i sydligaste Sverige. 2025 Ă€r ganska nĂ€ra i tid och att nĂ„gonting skulle hinna byggas nytt till dess, det hĂ„ller jag för uteslutet.