I våras berättade UNT att Uppsalapolisen fått in ett flertal anmälningar mot Swedfone från kunder som känt sig bedragna. Många av anmälarna var småföretagare som genom säljare från IT-Butiken blivit erbjudna att byta mobiloperatör till Swedfone, men när väl abonnemanget har tecknats har det inte blivit som de förespeglats enligt deras egen uppfattning. Exempelvis har månadskostnaden har blivit högre, de har fått betala höga avgifter för att lösa ut sin gamla operatör trots löften om motsatsen, täckningen har blivit mycket sämre eller telefonen har inte fungerat alls. I motsats till privatpersoner har företagare ingen ångerrätt.

Swedfones ägare Simon Varedian lovade då i UNT att alla som gjort polisanmälningar skulle få sin avtal hävda, att rutinerna skulle ses över och att hela affärsidén är att ha nöjda kunder.

Uppsalapolisen lade ned förundersökningarna om bedrägeri med motiveringen att det var svårt att bevisa uppsåt, men hoppades att företaget lärt sig en läxa.

Men klagomålen mot företaget har fortsatt. UNT har fått flera samtal och mejl från olika delar av landet, de allra flesta småföretagare, och sajten ”Vem ringde” har en lång kommentarslista från missnöjda kunder.

Här om dagen framträdde skådespelaren Inger Nilsson, framför allt känd från Pippi Långstrump-filmerna, i Aftonbladet och berättade att hon känt sig lurad av IT-Butiken och Swedfone. Även hon driver en egen firma.

En annan av de missnöjda är Kjell-Åke Åslund som driver ett litet åkeri i Hälsingland.

– Jag gick med på ett byte efter att ha blivit uppringd. Men sedan fungerade ingenting. Jag har inte kunnat använda telefonen och jag har missat jobb av den anledningen. När jag ville bryta avtalet så skulle det kosta 29 000 kronor. När jag vägrade betala har de satt ned summan i olika omgångar men jag har bestridit fakturorna, säger han.

Konsumentverket har hittills fått 14 anmälningar mot företaget men ännu inte upprättat något ärende.

– Det beror helt enkelt på att samtliga anmälningar kommer från småföretagare och det faller utanför vår verksamhet. Vi är till för konsumenter och inte näringsidkare, säger Anna Lindström, jurist vid Konsumentverket.

– Men rent generellt får det inte finnas någon skillnad mellan vad säljaren säger i telefonen och vad som sedan står i avtalet. Men det är självfallet viktigt att läsa igenom det skriftliga avtalet innan man skriver på. I sådana här fall är det också viktigt att ta reda kostnaden för att att lösa avtalet med den gamla operatören.

Uppsalapolisen har efter att UNT skrev förra gången fått ytterligare några anmälningar.

– De nya anmälningarna verkar skilja sig något mot de tidigare. Vi har ännu inte tagit ställning till vad vi ska göra, men det är inte omöjligt att förundersökning kan tas upp igen. Svårigheten i sådana här fall är att visa på ett tydligt uppsåt, säger Stefan Hamnstedt, biträdande chef vid Uppsalapolisens bedrägerirotel.

UNT har försökt att nå ansvariga på Swedfone och IT-Butiken dock utan att lyckas.