Runt 250 000 glödlampor och 600 kilometer kabel. Det krävdes för att visa Citroëns namn och logotyp i lysande jättebokstäver – på självaste Eiffeltornet i Paris. Annonskampanjen, som varade från 1925 till 1934, var minst sagt spektakulär.

Vid den tiden, i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet, handlade mycket om Citroën. Bara åtta år efter att märkets första fordon Type A lanserades var man Europas största biltillverkare, med fler än 31 000 anställda.

Milstolpe

Artikelbild

| Citroën 2CV fyllde i fjol 70 år, i år fyller märket 100.

Och produktionen bara ökade. Inte minst efter att milstolpen Traction Avant B11 såg dagens ljus 1934.

Den var revolutionerande. Det fanns nog ingen annan bil som hade både framhjulsdrift och en självbärande kaross. Dessutom var den utrustad med hydrauliska bromsar och oberoende hjulupphängning, berättar Gunnar Wetteholm, ordförande i Svenska B11-klubben.

Trots att Citroën nu låg i världstoppen var ekonomin körd i botten. Snart tog den största fordringsägaren, Michelin, över bolaget. När grundaren André Citroën avled året därpå, 1935, hade han både skapat och förlorat ett imperium.

Var detta början på slutet? Inte alls. Pionjärandan fördes vidare och utmynnade efter andra världskriget i transportfordonet Citroën H och den bulliga lilla slitvargen 2CV. Bägge blev stora succéer.

Artikelbild

| Modellen Ami 6 lanserades 1961.

Unik hydraulik

Under hösten 1955 tog fransmännen världen på sängen. Då lanserades den futuristiska lyxkryssaren DS, Paddan, som var full av tekniska innovationer, som en lastavkännande gasvätskefjädring.

Artikelbild

| Folkbilen 2CV var en gång i tiden en succé.

En mycket avancerad bil. Hydrauliken var unik när den kom – den styr broms, fjädring, växling, ja, hela faderullan. Det är en halvautomatisk bil utan kopplingspedal, säger Gunnar Wetteholm.

Fjädringen hade en nivåreglering. Även om man skulle lasta bilen tungt skulle den "resa sig själv" och gå plant. På senare modeller från 1960-talet fanns även mekaniskt svängbara lampor som följde med styrrattens rörelser.

Artikelbild

| Kupén i en Citroen DS.

Trots en rad innovativa modeller under 1960- och 1970-talet befann sig Citroën åter i kris. Efter att 1974 ha satsat på CX, arvtagaren till Paddan, togs märket över av rivalen Peugeot. Nu blev bilarna betydligt mer slätstrukna.

I modern tid står Citroën visserligen för kvalitetsfordon, men de är inte längre lika innovativa och djärva. När vi nu firar 100-åringen är det till de gyllene åren som tankarna går, till de excentriska bilarna från förr.