Finns det något mer humörhöjande än att göra ett riktigt fynd? Jo, för all del, men visst triggar det hjärnans belöningssystem att köpa något till bra pris.

En fabriksny bil i suv-utförande för 99 900 kronor borde därmed vara rena jackpoten. Men det hänger ett litet mörkt moln över Dacia Duster i form av en frågeställning: är den här bilen billig, eller har den bara ett relevant pris för vad den levererar?

Dacia är det rumänska bilmärket som från början (1966) har licenstillverkat äldre Renaultmodeller och som från 1999 ägs av Renault. Det är alltså fransk teknik i en billigare och enklare förpackning.

Artikelbild

| Dagens version av Dacia Duster kom 2017. Utvändigt är det svårt att skilja den från föregångaren som lanserades 2009. Men det är en helt ny bil där framför allt inredningen har fått ett stort lyft.

I moderna Daciabilar kan man se de historiska rottrådarna till Renault 4L (1961–1994), som var just en billig och för sin tid klurigt paketerad folkbil. I Sverige blev den genom en klipsk reklamkampanj känd som "Skrytbilen".

Rymlig och roubst

Dacia Duster är en ganska rymlig och befriande avskalad transportlösning med till synes robust framtoning. I det enklaste utförandet är den framhjulsdriven med fem manuella växlar och har varken elvärmda framstolar eller delbart baksäte.

Provbilen är i stället nästan fullutrustad med Dacia mått mätt: fyrhjulsdrift, navigationssystem av enkelt men välfungerande slag, automatisk klimatanläggning och diverse annat pynt. Med en dieselmotor på 115 hästkrafter hissas priset till 187 900 kronor, vilket alltjämt är att betrakta som mycket billigt för storleksklassen.

Artikelbild

| Dagens version av Dacia Duster kom 2017. Utvändigt är det svårt att skilja den från föregångaren som lanserades 2009. Men det är en helt ny bil där framför allt inredningen fått ett stort lyft.

Men det finns också vitala pusselbitar som saknas. Exempelvis autobroms, som kan upptäcka och avvärja kollisioner med såväl andra fordon som oskyddade trafikanter. När Duster dammade in i Euro NCAP:s krocktestbarriär 2017 slutade det med tre stjärnor av fem. Det är ett klart underkänt betyg och sedan dess har dessutom Euro NCAP höjt kraven ytterligare.

Ganska bekväm

Artikelbild

| Kan en bil verkligen heta "dammtrasa" eller "städrock" (svenska för duster)? För Dacia är det nog genialt – namnet vittnar om en chosefri bil som inte räds lite smuts.

Det finns dock annat att glädja sig över. Till exempel en finfin framkomlighet tack vare det enkla men väl fungerande fyrhjulsdriftsystemet. Komforten är helt okej även om varken framstolar eller baksäte är konstruerade med samma omsorg som i dyrare bilar. Fartresurserna är inte förvånande beskedliga, men åtminstone med lätt last orkar 115-hästars-Duster hänga med i trafikrytmen.

152 gram koldioxid per kilometer enligt WLTP-normen är inget att skryta med 2019. (Fordonsskatten enligt bonus-malus beräknas på NEDC-siffran 123 gram.)

Artikelbild

| Den kraftiga plastinstallationen längs dörrtrösklarna är en ständig källa till irritation: det är nästan omöjligt att kliva i eller ur utan att smutsa ned byxbenen.

Det finns saker att reta sig på. De svarta plastbalkarna längs trösklarna – en ren designgimmick – är nästan omöjliga att sträcka sig över utan att smutsa ned byxbenen och som långfärdsbil har den ganska plåtiga bilen sin begränsning.

Är Duster billig eller bara relevant prissatt? I ljuset av säkerhetsnivån snarast det senare, men för övrigt är det faktiskt lite fyndkänsla.