Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina förra Äret minskade svensk export till Ryssland avsevÀrt. I stÀllet har den ökat markant till vissa lÀnder i Rysslands nÀromrÄde.
Ett av de tydligare exemplen Àr exporten av lastbilar till Kazakstan, som ökade med drygt 1 700 procent under 2022 jÀmfört med Äret innan, frÄn export till ett vÀrde av drygt 9 miljoner kronor 2021 till drygt 171 miljoner kronor 2022.
Men hur ökningen kan förklaras Àr oklart. Varken Scania eller Volvo, de tvÄ största lastbilstillverkarna i Sverige, har sett nÄgon markant ökning av exporten till Kazakstan, enligt de sjÀlva.
Byggt fabrik i Kazakstan
Scania dubblerade nÀstan sin export till landet mellan 2021 och 2022, frÄn 83 lastbilar till 150.
ââDet beror pĂ„ att vi hade en sammansĂ€ttningsfabrik i Ryssland som vi stĂ€ngde ned. Nu har vi byggt upp en fabrik i Kazakstan i stĂ€llet för att serva marknaden i Centralasien, förutom Ryssland, sĂ€ger Erik Bratthall, pressansvarig pĂ„ Scania.
Tidigare exporterade Scania omkring 7 000 lastbilar om Äret till Ryssland, sÀger Bratthall. Nu har de ingen export dit alls, och övervakar noga att inga av deras lastbilar ska hamna dÀr.
ââAlla vĂ„ra distributörer har instruktioner om att det inte fĂ„r exporteras nĂ„gonting till Ryssland. Sedan sĂ„ övervakar vi pĂ„ det sĂ€ttet att man tittar pĂ„ avvikelser pĂ„ sĂ„dant som vi inte har sett tidigare, och vi gör det jĂ€ttemetodiskt, för att till varje pris undvika att en lastbil hamnar i Ryssland.
En avvikelse kan till exempel vara en stor bestÀllning frÄn en kund som inte tidigare varit aktiv, sÀger Bratthall.
"Följer reglerna noga"
Ăven Volvo har rutiner för att se till att deras lastbilar inte ska exporteras vidare till Ryssland.
ââVi följer sanktionsregler vĂ€ldigt noga. Vi vet vilka kunderna Ă€r och vi vet vad vĂ„ra lastbilar anvĂ€nds till. Sedan har vi kontrollstationer som ska göra det omöjligt att bakvĂ€gen importera till sanktionsbelagda lĂ€nder, sĂ€ger Volvos presschef Claes Eliasson.
Hur stor Volvos export till Kazakstan Àr, eller hur mycket den ökat kan Eliasson dock inte uppge.
ââVi har inte den detaljeringsgraden pĂ„ försĂ€ljningen, vi Ă€r för stora för det. Vi bryter ned försĂ€ljningen pĂ„ vĂ€rldsdelar snarare Ă€n lĂ€nder.
"Liten ökning"
Statistiken visar pÄ "en procentuell ökning" i försÀljning i den regionen, men det handlar om smÄ volymer, enligt Eliasson.
Ăkningen beror bland annat pĂ„ att deras kunder i Centralasien fĂ„tt fler transportuppdrag i och med att den ryska marknaden har begrĂ€nsats.
ââInte minst pĂ„ rutten för transportuppdrag frĂ„n Kina till Europa, som inte lĂ€ngre kan utföras av ryska eller belarusiska Ă„kerier. Dessutom har priserna pĂ„ transporter gĂ„tt upp, vilket gör att fler lokala aktörer vill Ă„ta sig transportuppdrag., sĂ€ger Eliasson.