Volvo och Scania: "Vi följer sanktionsreglerna"

Svensk export av lastbilar har ökat kraftigt till Rysslands grannlÀnder det senaste Äret. NÄgot som vÀcker misstankar om försök att runda sanktionerna. Men enligt Scania och Volvo görs noggranna kontroller för att deras lastbilar inte ska hamna i Ryssland.

BÄde Scania och Volvo har ökat sin export till Centralasien, men menar att det handlar om smÄ volymer. Arkivbild frÄn Scania i SödertÀlje.

BÄde Scania och Volvo har ökat sin export till Centralasien, men menar att det handlar om smÄ volymer. Arkivbild frÄn Scania i SödertÀlje.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Handel2023-08-16 05:30

Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina förra Ă„ret minskade svensk export till Ryssland avsevĂ€rt. I stĂ€llet har den ökat markant till vissa lĂ€nder i Rysslands nĂ€romrĂ„de.

Ett av de tydligare exemplen Ă€r exporten av lastbilar till Kazakstan, som ökade med drygt 1 700 procent under 2022 jĂ€mfört med Ă„ret innan, frĂ„n export till ett vĂ€rde av drygt 9 miljoner kronor 2021 till drygt 171 miljoner kronor 2022.

Men hur ökningen kan förklaras Àr oklart. Varken Scania eller Volvo, de tvÄ största lastbilstillverkarna i Sverige, har sett nÄgon markant ökning av exporten till Kazakstan, enligt de sjÀlva.

Byggt fabrik i Kazakstan

Scania dubblerade nÀstan sin export till landet mellan 2021 och 2022, frÄn 83 lastbilar till 150.

– Det beror pĂ„ att vi hade en sammansĂ€ttningsfabrik i Ryssland som vi stĂ€ngde ned. Nu har vi byggt upp en fabrik i Kazakstan i stĂ€llet för att serva marknaden i Centralasien, förutom Ryssland, sĂ€ger Erik Bratthall, pressansvarig pĂ„ Scania.

Tidigare exporterade Scania omkring 7 000 lastbilar om Ă„ret till Ryssland, sĂ€ger Bratthall. Nu har de ingen export dit alls, och övervakar noga att inga av deras lastbilar ska hamna dĂ€r.

– Alla vĂ„ra distributörer har instruktioner om att det inte fĂ„r exporteras nĂ„gonting till Ryssland. Sedan sĂ„ övervakar vi pĂ„ det sĂ€ttet att man tittar pĂ„ avvikelser pĂ„ sĂ„dant som vi inte har sett tidigare, och vi gör det jĂ€ttemetodiskt, för att till varje pris undvika att en lastbil hamnar i Ryssland.

En avvikelse kan till exempel vara en stor bestÀllning frÄn en kund som inte tidigare varit aktiv, sÀger Bratthall.

"Följer reglerna noga"

Även Volvo har rutiner för att se till att deras lastbilar inte ska exporteras vidare till Ryssland.

– Vi följer sanktionsregler vĂ€ldigt noga. Vi vet vilka kunderna Ă€r och vi vet vad vĂ„ra lastbilar anvĂ€nds till. Sedan har vi kontrollstationer som ska göra det omöjligt att bakvĂ€gen importera till sanktionsbelagda lĂ€nder, sĂ€ger Volvos presschef Claes Eliasson.

Hur stor Volvos export till Kazakstan Àr, eller hur mycket den ökat kan Eliasson dock inte uppge.

– Vi har inte den detaljeringsgraden pĂ„ försĂ€ljningen, vi Ă€r för stora för det. Vi bryter ned försĂ€ljningen pĂ„ vĂ€rldsdelar snarare Ă€n lĂ€nder.

"Liten ökning"

Statistiken visar pÄ "en procentuell ökning" i försÀljning i den regionen, men det handlar om smÄ volymer, enligt Eliasson.

Ökningen beror bland annat pĂ„ att deras kunder i Centralasien fĂ„tt fler transportuppdrag i och med att den ryska marknaden har begrĂ€nsats.

– Inte minst pĂ„ rutten för transportuppdrag frĂ„n Kina till Europa, som inte lĂ€ngre kan utföras av ryska eller belarusiska Ă„kerier. Dessutom har priserna pĂ„ transporter gĂ„tt upp, vilket gör att fler lokala aktörer vill Ă„ta sig transportuppdrag., sĂ€ger Eliasson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!