Det finns få nackdelar med att bygga vardagsbilar en aning på höjden. Bilens innerutrymmen blir mer effektivt utnyttjande i förhållande till karossens längd. Att kliva i och ur bilen blir bekvämare, i synnerhet för den vars knän och rygg hunnit bli en smula knarriga.

Nya Skoda Kamiq har en systermodell som heter Scala, som en tjeckisk Volkswagen Golf ungefär. Men med den aningen högre Kamiq faller bitarna på plats för en lång rad vardagar i trafiken.

Modellnamnet visar att Skoda placerar den nya, lilla modellen i samma kategori som de större suv-syskonen Karoq och Kodiaq. Det visar även att olika bilsegment alltmer blandas upp och överlappar varandra. Ibland blir resultatet simmiga såser, ibland fiberhaltiga redningar.

Artikelbild

| Lagom kul att köra. Skoda har inte fallit för frestelsen att göra Kamiq överdrivet "sportig", körupplevelsen är harmonisk.

Funktionalitet

Kamiq kommer inte att erbjudas med fyrhjulsdrift, men det går att beställa den med ett offroadpaket som ger 1,5 centimeter ökad markfrigång samt ett underkörningsskydd. Det handlar alltså inte om någon utvändig ”styling”, bara renodlad funktionalitet. Priset är modesta 2 500 kronor. Det finns även ett sportpaket för 6 500 kronor där markfrigången i stället sänks med 1,5 centimeter.

Modellen kostar i enklaste utförandet med enliters, trecylindrig bensinmotor på 115 hästkrafter 217 500 kronor. Provbilen har samma motor men med automatisk, sjuväxlad dubbelkopplingslåda och är i utrustningsversionen Style. Grundpriset för den konfigurationen är 250 600 kronor. Sedan har provbilen extrautrustning som skjuter i väg prislappen till drygt 320 000 kronor. Då hamnar Kamiq långt utanför sitt egentliga härad.

Välutrustad

Artikelbild

| Lagom kul att köra. Skoda har inte fallit för frestelsen att göra Kamiq överdrivet "sportig", körupplevelsen är harmonisk.

Sammantaget är Kamiq välutrustad från start och flertalet tillval är vettigt prissatta. Emellertid borde säkerhetssystemet som varnar för andra fordon i döda vinkeln, samt även för korsande trafik när bilen backas ut från en p-plats, ingå. Det kostar 4 500 kronor.

Den lilla trepipen under motorhuven är förvånansvärt pigg. Med fullt lass blir omkörningar i landsvägsfart inte särskilt snabba, men för de flesta övriga situationer duger den gott.

Artikelbild

| Strålkastararrangemanget med "två våningar" påminner om den designlinje som Citroën odlar sedan några år.

Dubbelkopplingslådan fungerar bra, men fortfarande är tekniken som sämst i stadstrafik. Där blir det lätt lite ryckigt vid krypkörning, bilen tar ibland ett skutt vid låga farter.

Fullt duglig

Artikelbild

| Kavata former och kanske inte direkt insmickrande. Skoda Kamiq tar rygg på suv-trenden men är egentligen bara en högbyggd småbil med vettig paketering.

Skoda gör av någon anledning sina bilar med lite stram fjädringskomfort. Kamiq är dess bättre mindre stram än vanligt, måhända en effekt av att den är lite högre och med mindre krav på kvicka köregenskaper.

Ljudkomforten är godtagbar för prisklassen och överlag är Kamiq en fullt duglig bil även för längre utflykter. Bränsleförbrukningen är inte imponerande låg. Duglig, inte mer. Koldioxidutsläpp på 142 gram per kilometer skjuter Kamiq 1.0 långt in i malusland – alltså höjd fordonsskatt som börjar vid 95 gram och ökar för varje gram. Fordonsskatt på drygt 4 000 kronor per år de första tre åren är inte så muntert för en bil som till stor del kommer att köpas av privatpersoner.