Det här är en bil som det är lätt att komma överens med. Det är bara några detaljer som måste redas ut om förhållandet ska bli lyckligt.

För det första måste du tycka om eller åtminstone fördra bilens design. Lexus har på senare år gått från modesta, diskreta former till ett linjespel som pekar åt alla väderstreck samtidigt.

För det andra är det bra om du uppskattar förarmiljöer med många fysiska reglage. Där Tesla, Volvo och flera andra tillverkare laddar alla funktioner i pekskärmar håller Lexus fast vid knappar och vred. En nyhet för årsmodell 2020 är ändå att det är en pekskärm för navigation och övriga menyval överst på instrumentpanelen, men Lexus har valt att även behålla den lite svårmanövrerade ”pekplattan” på mittkonsolen. Gott så, helheten funkar utmärkt enligt min bedömning.

Artikelbild

| RX finns med två karossvarianter. Axelavståndet är detsamma, men den femsitsiga är 4,89 meter lång och den sjusitsiga på bilden fem meter.

Känns slirig

För det tredje gäller det att inte irriteras på den steglösa automatlådan som får drivlinan att kännas slirig. Men märk väl att det bara är en känsla, i själva verket är det här en smart och komfortabel lösning.

För det fjärde ska du inte vara på jakt efter en bil med sportiga köregenskaper. Det här fordonet är inriktat på bekvämlighet, inte skarpa kurvegenskaper. Väl i linje med bilens tänkta användningsområde anser jag.

För det femte är priset högt, men för all del inte iögonfallande jämfört med vad konkurrenterna kostar.

Artikelbild

| Milt omdanad front på 2020 års Lexus RX jämfört med hur modellen sett ut sedan 2015. De exklusivare versionerna har en ny typ av strålkastare, dock ej provbilen på bilden.

Högbyggd mjukis

Toyotas finmärke Lexus var förutseende nog att redan 1997 göra en suv. Sedan dess har segmentet vuxit explosionsartat. RX-modellen var varken då eller nu någon terrängbil utan en lagom högbyggd mjukis. Inför årsmodell 2020, den fjärde generationen, har den putsats en aning.

Artikelbild

| RX är Lexus motsvarighet till bland andra Audi Q7, BMW X5 och Volvo XC90. En stor suv, men sannerligen inte något för terrängutflykter.

Det är små detaljförändringar. Till exempel ska karossen vara lite vridstyvare och en ny typ av strålkastare, Blade Scan-teknik, har tagit plats. De ska både ge bättre ljusutbyte och vara mer precisa i att automatiskt maska bort helljuset från mötande eller ikappkörda bilar. Den provbil jag kör i mörker har inte denna teknik och varken halv- eller helljus imponerar på Norrlandsvägarna.

Behaglig körning

Artikelbild

| En myriad av knappar och reglage möter föraren, men det mesta är logiskt arrangerat. Färgskärmen är numera av pektyp.

Hybriddrivlinan med en 3,5-liters, sexcylindrig bensinmotor på 262 hästkrafter samt två elmotorer – en fram och en för bakaxeln på 167 respektive 123 hästkrafter – gör körningen mjuk och behaglig. Det är inte en laddhybrid, så det handlar mer om att kapa toppen av bensinförbrukningen än att kunna köra på ren eldrift.

Lexus RX 450hL finns med två karosslängder, där den elva centimeter längre versionen har en tredje sätesrad. Där sitter på sin höjd barn bekvämt. Den kan också köpas med sex sittplatser. Då är det två ”kaptensstolar” i mittenraden, men den jag kör är sjusitsig.

Artikelbild

| En stor och tydlig färgskärm överst på instrumentpanelen. Nyheten för årsmodell 2020 är att det är en pekskärm.

Så, är det Lexus eller någon av de europeiska konkurrenterna som gäller? Det är till stor del en smaksak. Men om du inte räds linjespelet eller den steglösa utväxlingen är den här bilen en stark kandidat.