Men nu får betaluppstickaren Wimp mycket uppmärksamhet, Spotify har försämrat sin gratistjänst och de amerikanska jättarna satsar på alternativa modeller. Är 2011 året då gratiseran går mot sitt slut?
Över två miljoner svenskar har ett konto hos Spotify. Men den 1 maj i år fick de flesta se sin tjänst försämras väsentligt, då det avgiftsfria grundabonnemanget inskränktes till tio timmars lyssning i månaden. Dessutom får varje låt bara spelas fem gånger, sedan är det stopp för evigt.
För att slippa restriktionerna måste man skaffa betalabonnemang. För 49 kronor i månaden ges obegränsad tillgång till låtkatalogen via datorn, och för 99 kronor i månaden får man även tillgång till mobiltjänsten och kan spela musiken med högre inspelningskvalitet.
 
Spotify har i dag över en miljon betalkunder, vilket ingen annan tjänst för strömmad musik lyckats nå. Men eftersom kundantalet totalt ligger på över tio miljoner, är betalningsviljan ändå under tio procent. Att få är villiga att betala syns tydligt när man läser de över 9 000 kommentarer som inkom när Spotify i ett blogginlägg presenterade restriktionerna. Den vanligaste frasen summerar mottagandet: ”Bye bye Spotify”.
Egentligen är det ju en smula löjligt. Under mina studieår i Uppsala på 90-talet bläddrade jag bland cd-fodralen på nu nedlagda Musikörat vid Stora torget flera gånger i veckan, och trots att jag levde på studielån lade jag utan att blinka 700–800 kronor i månaden på musik. I dag får jag obegränsad tillgång till mer än tio miljoner låtar för en bråkdel av den summan – ändå tvekar jag innan jag tecknar abonnemang.
Visst, jag äger inte låtarna och riktigt allt jag vill lyssna på finns inte i katalogen, men vi pratar om max 99 kronor i månaden. Det säger en hel del om hur vi kommit att ta musik för givet på senare år.

Men kanske har vi snart inget val om vi vill följa lagen – tecknen på att gratiseran går mot sitt slut sträcker sig längre än till Spotifys strypta tjänst. Den norska uppstickaren Wimp som lanserades i Sverige tidigare i år erbjuder inget gratis alls, du måste betala 99 kronor i månaden för att få tillgång till deras katalog. Skepsis inför gratismodellen tros vara orsaken till att Spotify varit på väg att lanseras i USA ”inom kort” i två år nu, de amerikanska skivbolagen tycker helt enkelt inte att gratis är ett alternativ.
I Nordamerika går i stället utvecklingen åt ett annat håll. Där tävlar Amazon, Google och troligen snart också Apple om musikkunderna genom att erbjuda så kallade digitala musikvalv, dit man laddar upp sin egeninköpta musik som sedan strömmas till datorn eller mobiltelefonen utan att den längre behöver sparas på den egna hårddisken.

Musiktjänsterna står nu inför en utmaning – de måste få användarna som vant sig vid gratis att börja betala. Jag tror att lösningen är ökad redaktionell guidning. När utbudet närmar sig det gränslösa behöver vi någon som leder oss rätt. Det här är Spotifys akilleshäl, de förlitar sig enbart på att användarna ska tipsa varandra genom en koppling till Facebook. Här är Wimp bättre, med en redaktion anställd i varje land som gör egna spellistor och kommer med tips, lyfter fram artister och länkar till recensioner.
Spotify, deras konkurrenter och inte minst skivbolagen måste börja anstränga sig. Användarna har knappast glömt bort adressen till Pirate Bay.
Sämre gratis. Spotify försämrade sin gratistjänst för ett par veckor sedan. Flera tecken tyder nu på att gratiseran går mot sitt slut när det gäller strömmad musik.
foto: Pontus Lundahl/Scanpix