Visst blir det en fin färgmatchning när Subaru Forester E-Boxers metallicgröna lack stryker förbi de gyllengula rapsfälten längs de skånska grusvägarna. Men särskilt grön är inte bilen trots hybridtekniken. Den lilla elmotorn på 17 hästkrafter märks knappt. Bara när vi rullar ut från parkeringen efter att ha hämtat bilen hos Subaru i Arlöv är färden tyst några minuter. Resten av provkörningssträckan är det bensinmotorn som arbetar – och siffrorna på utsläppen andas inte miljövänlighet direkt.

Stora utsläpp

Med hjälp av elhybridtekniken ska nya Forester lyckas få ned förbrukningen och utsläppen med runt tio procent, enligt tillverkaren. Trots det släpper ut Forester E-Boxer ut 181 gram koldioxid per kilometer, enligt körcykeln WLTP. Om man jämför med elhybriderna från Honda och Toyota – som ligger på 126 och 105 gram per kilometer – finns det onekligen anledning att höja på ögonbrynen. Bränsleförbrukningen ligger omkring 0,7 liter milen under provkörningen, vilket väl får betraktas som väldigt bra för en bil av den här storleken.

Artikelbild

| Boxermotor och fyrhjulsdrift är klassiska egenskaper hos en Subaru.

Men det är ett väldigt försiktigt steg över till hybridtekniken som Subaru gör – om man ska uttrycka sig diplomatiskt. Några bonuspengar för den här bilmodellen blir det förstås inte. Snarare en malusskatt för utsläppen – även om det inte är klart än vad årsskatten hamnar på eftersom Subaru Forester E-Boxer ännu inte har någon EU-specifikation och inte lanseras i Sverige förrän i höst.

Ny från grunden

Femte generationen Forester är i alla fall helt ny från grunden – ny kaross, ny interiör och ny drivlina. Den är byggd på Subarus Global Platform och konstruktionen är nästan dubbelt så vridstyv som föregångaren. Det ger bland annat minskad ljudnivå i kupén och bättre stötdämpning – och den skillnaden är tydlig under vår provkörning. Gupp och gropar slätas ut och vare sig vindbrus eller däckljud tar sig in i bilen.

Förarmiljön känns modernare nu när de runda formerna på instrumentbrädan blivit skarpare och fyrkantigare. Infotainmentskärmen är stor och tydlig – nåja, vi kör en Forester för Kinamarknaden så tecknen går inte att tyda men man anar att apparna kommer att vara god vägledning för föraren när rätt språk är inställt. Djungeln av knappar och reglage tycker jag dock att Subaru borde rensa upp i. Det finns en hel regnskog av dem på ratten, instrumentbrädan och på mittkonsolen – ja, till och med i handskfacket. Vore bättre om majoriteten av de här reglagen lades in i infotainmentskärmen.

Artikelbild

| Nya Forester har inte en enda plåtdetalj gemensamt med förra generationen. Ändå märks det väldigt tydligt att det är en Subaru vi har att göra med.

Trygg körning

Det som är klassiskt för Subaru och som bilmärket med all säkerhet aldrig kommer att skrota är boxermotorn och fyrhjulsdriften. Vi kör både på lerig åkermark och ute på en sandstrand i närheten av Smygehuk utan att känna någon som helst oro över att bilen skulle fastna. Det gör en Subaru aldrig. Trygghet och säkerhet för föraren är två argument som gör att Subaruägaren aldrig skulle snegla åt ett annat märke. Säkerhetssystemet är ett av världens bästa och har nu adderat två funktioner – ansiktsigenkänning som varnar när föraren släpper ögonen från vägen och en autobroms som funkar även när man backar ut från parkeringsrutan.