Lagom till årsskiftet, då skatter och förmånsvärden rakar i höjden för alla ”vanliga” bilar, återkommer Volkswagen med sin laddhybrid Passat GTE. Nu med mera kraft. Fast många som var snabba med att skriva under köpavtalet fick bilen redan för en månad sedan, då den blev en raket i registreringsstatistiken. Men kanske lika många väntar med att hämta ut den till efter nyår, för att få ut mer miljöbilsbonus.

För medan i stort sett alla nya bilar får en högre skatt när koldioxidutsläppen från och med den 1 januari ska beräknas enligt den tuffare mätmetoden WLTP, har VW:s motortekniker lyckats med konststycket att sänka både förbrukning och utsläpp för Passat GTE. Och det samtidigt som den statliga gränsen för klimatbonus höjs från 60 till 70 gram per kilometer.

Vågar inte fuska

Artikelbild

| Volkswagen Passat GTE är tillbaka och levererar nu fler gröna mil och mer bonuspengar.

Nej, tänk inte tanken – är det någon biltillverkare här i världen som inte skulle våga fuska med sina utsläppsvärden är det troligen Volkswagen. Men man har filat på tekniken i nästan ett år. Så länge har nämligen Passat GTE varit ”försvunnen” från marknaden.

Under tiden försågs den också med ett större batteri, med en kapacitet på 13 kilowattimmar, kWh, i stället för som tidigare 9,9 kWh.

Enligt den nya testnormen drar Passat GTE 0,14 liter bensin per mil, vilket är mindre än tidigare, men däremot drar den lite mer el. Att ladda ett tomt batteri via ett vägguttag med 230 volt tar fem och en halv timme. Med 360 volt är det fullt på tre och en halv timme.

Insprutning och el

Artikelbild

| Extrautrustning ökar bilens vikt och sänker samtidigt räckvidden på el. Det gör också rullmotståndet hos de 235 millimeter breda lågprofildäcken.

En gång i tiden stod bokstaven E i tyska bilars modellbeteckning för ”einspritzung”. Ett tecken på att bilens förgasare bytts ut mot bränsleinsprutning. Nu betyder samma bokstav att bilen drivs med el. I alla fall en liten bit.

Den lilla insprutningsmotorn på 156 hästkrafter är fortfarande kvar och tar över jobbet när batteriet är tomt. Och det klarar i bästa fall 5,5 mil – om det är högsommarvarmt och bilen inte försetts med tung extrautrustning. Dit räknas panoramaglastak och dragkrok.

Artikelbild

| Volkswagens Passathybrid kör ifrån konkurrenterna i miljöbilsklassen.

När jag körde bilen i höstrusk och endast ett par plusgrader kom jag bara 3,8 mil på el. Som bäst.

Grundpriset är 458 500 kronor, drygt 110 000 kronor mer än för dieseldrivna Passat TDI. Däremot är fordonsskatten blygsamma 360 kronor mot dieselbilens dryga 8 000 kronor.

Artikelbild

| Volkswagens Passathybrid kör ifrån konkurrenterna i miljöbilsklassen.

Om du somnar

I standardutrustningen ingår bland annat fotgängarigenkänning, körfälts- och kökörningsassistent och Emergency Assist. Det sistnämnda är ett system som känner av om föraren inte längre styr bilen. Efter en varningssignal och en sekundsnabb ”tvärnit” – för att väcka dig om du har somnat – saktar bilen automatiskt ner farten, kör in till vägkanten och stannar.

Artikelbild

| Förarplatsen känns igen sedan tidigare. Både från VW och kusinerna Skoda och Seat.

Du kan välja mellan tre olika körlägen: E-Mode (enbart el), Hybrid (el och bensin) och GTE, (full effekt från båda motorerna).

Och så var det då det här med själva köpet av en ny Passat GTE. Före eller efter årsskiftet? Det behöver du faktiskt inte grubbla på. Beställer du bilen i dag får du den tidigast i april.