Det är inte konstigt att den så kallade kompaktsuven är den populäraste biltypen såväl i Sverige som i resten av Europa. Man sitter högt och får en riktigt bra översyn över trafiken runt omkring. I stort sett alla biltillverkare har något att erbjuda köparen i den här storleksklassen, så konkurrensen är näst intill mördande.

Mitsubishis lill-suv ASX lanserades redan 2009 och är biltillverkarens tredje bäst säljande modell. Syskonen i den suvfamiljen är Eclipse Cross, Outlander och Outlander PHEV – laddhybriden.

Starkare drivlina

Artikelbild

| Mitsubishi ASX är en bra kompaktsuv för den som inte behöver jättestora utrymmen.

ASX har uppdaterats ett antal gånger sedan lanseringen och till modellår 2020 har den begåvats med Mitsubishis nya exteriördesign. Den höga fronten med sina sneda led-strålkastare, distinkta hasplåt och skarpa linjer i grillen ger ett betydligt tuffare utseende än tidigare.

Bilen har också fått en starkare drivlina – nu sitter det en 2-liters bensinmotor på 150 hästkrafter under huven. Det går att välja mellan en femväxlad manuell låda och en steglös automatlåda som även kan köras halvmanuellt med sportläge och paddlar på ratten.

Testbilen har den högsta utrustningsnivån – Business – och i den är det automatlåda som gäller. Jag hade gärna testat den manuella växellådan också men tid fanns inte för detta. Jag är nämligen inte helt förtjust i de steglösa CVT-lådorna, då de svarar rätt långsamt på gaspådrag – så även i ASX. Men det går att avhjälpa genom att lägga i sportläget och växla med paddlarna på ratten, tack och lov.

I ett skruvstäd

Artikelbild

| Under körning släpper Mitsubishi ASX in en hel del vägbuller.

Interiört har ASX också uppgraderats. Det sitter en åtta tum stor infotainmentskärm på instrumentbrädan numera, och det går förstås att spegla mobilens appar i den. Synd att det inte finns trådlös laddning för mobilen bara. Det som är bäst ur komfortsynpunkt är ändå förarstolen som inte bara kan hissas upp och ned utan också lutas så att både den med korta och långa ben hittar sin bästa position.

Passagerarstolen fram har tyvärr inte samma finesser och i baksätet är det trångt om saligheten. Min fotografkollega som är 185 centimeter lång sitter som i ett skruvstäd med knäna pressade mot stolen framför och huvudet i absolut närkontakt med taket.

Artikelbild

| Under körning släpper Mitsubishi ASX in en hel del vägbuller.

En kompaktsuv ska passa den lilla familjen, men här verkar det innebära att de enskilda familjemedlemmarna ska vara små och kompakta i storleken också.

Tre körlägen

Artikelbild

| Mitsubishi är en föregångare på fyrhjulsdrift. Den här modellen har en markfrigång på 19 centimeter.

Om skärmen och de stora vridbara reglagen för värme och AC får klart godkänt, så är det lite trist att se de plastiga knapparna för stolsvärme och filbytesvarnare – de senare ger nästan en 1980-talskänsla.

Mitsubishi är en föregångare på fyrhjulsdrift och denna lilla suv har tre olika körlägen – ett för enbart framhjulsdrift, ett automatiskt för fyrhjulsdrift och ett låst läge för 4WD som hjälper till om man till exempel fastnat i snön under vintern. Under provkörningen är vädret höstvackert och det är torrt på alla vägar som testas, så tyvärr går det inte att prova fyrhjulsdriften i riktigt svåra förhållanden. Men vi kan konstatera att bilen klättrar mjukt och fint över gropar och stenar på en skogsväg.