Maria är bäst i Sverige på direktförsäljning

Företagaren Maria Backman i Almunge utanför Uppsala har utsetts till årets säljare vid en branschgala i Stockholm.

Maria Backman fick ta emot priset som årets säljare på en gala i Stockholm nyligen. Till höger Carl Henric Wallblom från Mary Kay.

Maria Backman fick ta emot priset som årets säljare på en gala i Stockholm nyligen. Till höger Carl Henric Wallblom från Mary Kay.

Foto: Jan Dahlqvist/pressbild

Ekonomi2019-11-14 13:01

Maria Backman fick ta emot utmärkelsen Direct Selling Award när branschorganisationen för direktförsäljning i landet, Direct Selling Sweden, hade sin årliga gala. 

– Enormt roligt och extremt hedrande. Och framför allt ett kvitto på många års hårt arbete för hela teamet, säger Maria Backman. 

Hon fortsätter:

– Direktförsäljning kan enklast beskrivas som butikslös handel och det rör sig inte om telefonförsäljning eller e-handel.

Själv jobbar hon sedan många år med att sälja produkter från kosmetikföretaget Mary Kay och har sin kundkrets i Uppsalatrakten. 

– Jag är inte anställd av Mary Kay utan har mitt eget företag där jag säljer deras produkter. Det har jag gjort i 18 års tid nu. Först i Finland de första åren och sedan här i Uppsala sedan 15 år tillbaka, berättar Maria Backman.

Förutom sin egen försäljning är hon även mentor för omkring 150 andra entreprenörer i samma bransch, i Sverige och Finland. ”Hon jobbar både på den svenska och finska marknaden med fantastiska resultat. Hon är en person som kombinerar ett omtänksamt ledarskap med kvinnligt entreprenörskap på ett föredömligt sätt", heter det bland annat i juryns motivering till utmärkelsen.

Hur blir man en bra säljare?

– Det viktigaste är att sätta kundens behov i fokus. Lyssna på kunden och hitta vinningen för honom eller henne och hur du kan hjälpa till. Då får man en nöjd kund som vill återkomma, säger Maria Backman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!