Om du köper något i en nätbutik och priset på varan sjunker kort därefter kan du som konsument vara berättigad att få pengar tillbaka från butiken, på grund av pris­garanti och andra policys. Det är dock inte helt lätt att på egen hand spåra prisförändringar – något som tjänsten Woilà ska automatisera.

– När man gör ett köp och en prisförändring sker kan man få tillbaka mellan­skillnaden i upp till 90 dagar. Vi har upptäckt att många inte har koll på det här, säger Wilhelm Schenning.

Idén till appen föddes, likt så många andra idéer, i frustration. Wilhelm Schenning hade köpt en skjorta efter att ha undersökt vilken nätbutik som erbjöd det bästa priset.

– Dagen efter köpet såg jag att samma skjorta sjunkit avsevärt i pris och blev ganska irriterad – alla känner nog igen känslan, säger Wilhelm Schenning och berättar att han sedan ringde butiken och redogjorde för sin belägenhet, varpå han utan problem fick tillbaka mellanskillnaden.

– Jag tänkte att det här går säkert att skala upp, många känner nog igen sig i situationen.

Woilà är gratis att registrera sig hos och affärsmodellen bygger på att företaget tar 25 procent i provision av den mellanskillnad som man lyckas få tillbaka. Enligt Wilhelm Schenning går svenskar som handlar online miste om två miljarder kronor varje år.

Framförallt är det med konsumenten i åtanke som appen skapas – men Wilhelm Schenning säger att även nätbutikerna ser fördelar med tjänsten.

– Det här skapar inte bara nöjdare utan trognare kunder, eftersom de känner sig säkra på att få det bästa priset. Dessutom minskar det returerna som ingen tjänar på, utan bara skapar miljöutsläpp.

Woilà är i nuläget en onlinetjänst. Mobilappen är under utveckling med planerad lansering till våren.