Det blev rabalder om en stol. En anställd hade ont i ryggen och fick en ergonomisk kontorsstol. Kollegan hon delade rum med blev avundsjuk och började prata skit på rasterna om kvinnan med ryggont. Hon hade minsann sett henne gå på stan i högklackade skor, det gör man väl inte om man har ont i ryggen!
– Allt som kan ses som förmåner kan väcka människors avund. Ännu värre är det om någon får beröm av chefen och en kollega känner att ”det där gjorde ju jag lika bra”, berättar Nina Korvela som skriver en avhandling om avundsjuka på arbetsplatsen, vid högskolan i Borås.

Enligt hennes studier är avundsjuka väldigt vanligt på arbetsplatser. Samtidigt är det en ”ful” känsla som få vill kännas vid. Vi uttrycker den hellre i ordet orättvisa.
– Orättvisa är lättare att hantera känslomässigt och mentalt än att känna avund inför något som kanske inte alls är orättvist egentligen. En avundsjuk person är i underläge. Man vill ha lika mycket värde och kontroll som andra.
Men var går gränsen mellan avundsjuka och en välgrundad reaktion på en orättvisa? Förenklat sagt finns det mer av ilska i det senare och i avundsjukan ofta ett inslag av missunnsamhet.
Jämförelse är en komponent som måste finnas för att avundsjuka ska väckas. Värst är det när kolleger med liknande arbetsuppgifter eller i samma ålder får något som vi vill ha: högre lön, befordran, beröm, en bättre telefon eller andra fördelar.

Oftast lugnar folk ner sig snabbt. Andra gånger kan konsekvenserna bli förödande. Människor blir sjukskrivna på grund av mobbning utlöst av avundsjuka. Att agera ut sin avund i form av skitsnack, utfrysning och andra typer av mobbning är relativt vanligt. Det förekommer även rent sabotage, som att gå in i en kollegas dator och radera saker eller ändra siffror. Motmedlet är öppenhet.
– Vilka beslut togs, varför och på vilket sätt? Där finns mycket frågor om orättvisa. Om det skett på ett rättvist sätt kan jag ta att beslut fattats som är negativa för mig, förklarar Nina Korvela.
Om arbetsplatsen är transparent får man dessutom inte lika lätt med sig andra, för de vet ju hur det ligger till, och då har man kvävt mobbning i sin linda.

Nina Korvela ser inga könsskillnader här. Män och kvinnor känner lika mycket avund hävdar hon, men mot olika saker.
– Utifrån mycket olika forskning kan jag säga att kvinnor generellt blir mer avundsjuka när det gäller relationer, som beröm från chefen, medan män blir mer avundsjuka på fysiska saker som datorer och telefoner.
Hård konkurrens där enbart individuella prestationer mäts och belönas leder lätt till avundsjuka.
En annan grogrund är arbetsplatser där ingen får sticka ut och briljera. Om ingen är bättre än någon annan finns det ingen anledning till avundsjuka, å andra sidan hämmar det kreativiteten och prestationen.

 

Så hanterar du avundsjuka
Din egen avundsjuka.
+
Om du hela tiden hittar fel hos andra, fundera över om du är avundsjuk. Avundskänslan speglar vad du längtar efter. Vänd avunden till kraft att förverkliga dig själv.

+ Inse att andras framgång inte förminskar dig. Jämför dig inte med andra, se hur du själv utvecklats och var stolt över det.

+ Beröm den du är avundsjuk på, ett bra sätt att bryta en negativ tankespiral och du får positiv kraft tillbaka.

Andras avundsjuka
+
Ta inte på dig skulden. Sätt ord på det som händer. Konfrontera dem som utsätter dig för skvaller, nedsättande kommentarer, tystnad eller isolering. Markera lugnt att du märker vad som pågår. Om du utsätts för sabotage, samla bevis och konfrontera.

+ I värsta fall, lämna företaget. Sök kraft hos dem som vill dig väl.

+ Förebygg negativ avundsjuka på arbetsplatsen

+ Tänk på att hård konkurrens kan aktivera avund.

+ Belöna inte bara individuella prestationer.

+ Samtala om hur ni har det på jobbet. Hur hanterar ni att någon blivit befordrad? Hur ska avund hanteras om det uppstår? Hur stark är jantelagen hos er? Kvinnor är oftast bättre på att stötta varandra i motgång än i framgång, kan ni ändra på det?

Källa: Avund och konkurrens av psykolog Marta Cullberg Weston.