Alla bilar som har registrerats från den 1 november 2014 och senare ska ha en däcktrycksensor som varnar om lufttrycket är för lågt. Det finns en orsak till det.

Däcken och dess skick betyder mycket för trafiksäkerheten. Fråga vilken racing- eller rallyförare som helst – de vet vad som krävs för att hålla sig på vägen.

Bedräglig trygghet

Artikelbild

| Nyligen jämförde tidningen Motor bromssträckan för sommardäck respektive dubbfria vinterdäck. Sommardäcksbilen bromsade 15 meter kortare, cirka tre billängder.

Det är vi vanliga bilister inte alltid medvetna om. I moderna bilar kan vi invaggas i en bedräglig trygghet. Det är lätt att vi glömmer bort däcken, tack vare alla säkerhetssystem. Antislir-, antisladd-, och automatiska bromssystem är några exempel.

För att de här systemen ska vara effektiva krävs rätt däck i gott skick. Det innebär först och främst att bilen har sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.

Men eftersom det inte är olagligt att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren är det en hel del bilister som gör det. Däcktillverkaren Michelin gör årliga undersökningar och i fjol visade den att omkring 150 000 svenskar kör med vinterdäck på bilen på sommaren.

Tre billängder

Artikelbild

| Nyligen jämförde tidningen Motor bromssträckan för sommardäck respektive dubbfria vinterdäck. Sommardäcksbilen bromsade 15 meter kortare, cirka tre billängder.

Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) varnar nu för dubbfria vinterdäck sommartid och menar att det innebär en stor risk. När medlemstidningen Motor testade bromssträckan för sommardäck respektive dubbfria vinterdäck var skillnaden hisnande 40 procent.

Det innebär 15 meter till fördel för sommardäcken. Ungefär tre billängder längre åker alltså bilen med vinterdäck innan den stannar.

Artikelbild

| "Vinterdäcken är även sämre när det regnar och risken är större för vattenplaning, eftersom mönstren är annorlunda än på sommardäck", säger motorexperten Johan Granholm.

Även Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har gjort tester för att jämföra väggreppet mellan sommar- och vinterdäck vid sommarväglag. De visar att bromssträckan med nya dubbfria vinterdäck är mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck.

Mjukare gummi

Artikelbild

| En bil med sommardäck stannar snabbare än en med dubbfria vinterdäck, enligt tidningen Motor.

Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If, förklarar att vinterdäck är konstruerade på ett annat sätt än sommardäck.

Vinterdäcken har en mjukare gummiblandning och ett annat mönster som greppar när det är snö och kallt. Allra mjukast är de som är gjorda för våra nordiska förhållanden, medan de som tillverkas för att användas i Europa är något hårdare.
Artikelbild

| En bil med sommardäck stannar snabbare än en med dubbfria vinterdäck, enligt tidningen Motor.

Oavsett sort blir gummiblandningen för mjuk på sommaren när det är varmt och då tappar bilen fäste. Det tar längre tid att stanna och det blir svårare att manövrera undan. Olycksrisken ökar. Samtidigt slits vinterdäck mycket fortare än sommardäck när det är varmt ute. Illa för plånboken, alltså.

Vinterdäcken är även sämre när det regnar och risken är större för vattenplaning, eftersom mönstren är annorlunda än på sommardäck, säger Johan Granholm.
Artikelbild

| Kontrollera regelbundet lufttrycket i bildäcken, rekommenderar motorexperten Johan Granholm.

Hans tips är att alltid byta till sommardäck på sommaren och att kolla luftrycket regelbundet.

Åker du med för lite luft ökar olycksrisken plus att däcken slits mycket fortare. Kör heller inte på för gamla däck. De blir hårdare med åren och tappar kvalitet.