Det är lätt att förstå varför Volkswagens Passat-kombi med dieseldrift är ett av tjänstebilsförarnas starka val. Den är ytterst bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar. Dessutom är den riktigt snål – bränslemätaren rör sig väldigt långsamt nedåt och jag lyckas inte göra av med ens en halv tank på färden mellan Volkswagens huvudkontor i Södertälje och sommarstugan utanför Halmstad i Halland. Snittförbrukningen lever faktiskt upp till fabrikantens uppgifter på 6,5 liter per 100 kilometer.

Mer digital

Den bil jag kör är den som Volkswagen fortsatt tror kommer att vara en storsäljare – sportkombin på 190 hästar och dieseldrift. Trots ”dieselgate” förefaller Volkswagens kunder – speciellt tjänstebilsförarna förstås – vara trogna sitt märke och sin favoritmodell.

Artikelbild

| De yttre, synliga förändringarna är diskreta. Däremot har Volkswagen Passat blivit mer digital och fått en utökad standardutrustning.

Så vad är nytt? Ja, det är en uppdatering av den åttonde generationens Passat det handlar om. Den har blivit mer digital och fått en utökad standardutrustning. Passat är nu uppkopplad på alla upptänkliga sätt via Volkswagens onlinesystem We Connect. Det innebär bland annat att man kan använda röststyrning och app-teknik för att till exempel ta fram musikströmningstjänster eller styra parkeringsvärmaren. I standardutrustningen ingår förutom den digitala uppkopplingen till exempel led-strålkastare, säkerhetssystemet fotgängarigenkänning, filhållningsassistent, kövarnare och partikelfilter till alla motorer.

Assistanssystem

En riktigt intressant nyhet är Emergency Assist som innebär att bilen kan ta över och bromsa ned till stillastående om föraren plötsligt inte längre skulle kunna reagera eller styra. Det här ingår i en hel armada av assistanssystem som går under namnet IQ Drive och bäddar för självkörning. Passat blir den första Volkswagen-modell som delvis kan köra sig själv mellan hastigheterna 0 och 210 kilometer i timmen. Den adaptiva – självanpassande – farthållaren reagerar på fartgränser, kurvor, rondeller och korsningar och håller en hastighet som passar för sådana ”hinder”.

Under min långkörning märker bilens dator vid flera tillfällen att jag börjar bli trött och en ruta i displayen, som manar mig att ta en kaffepaus, dyker upp åtföljd av ett plingande ljud.

Artikelbild

| Volkswagen Passat är bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar.

Nackdelar med Passaten som TT provkör? Det är ju en diesel som har rätt höga utsläpp och därmed klassas som en ”malus”-bil, enligt bonus-malussystemet som infördes förra året.

Skattehöjning

Artikelbild

| Förändringarna i den ansiktslyfta Passaten är mycket diskreta. Tittar man noga ser man att grillen och stötfångaren fram fått en del nya linjer.

För dig som överväger att byta till ny tjänstebil är det bra att känna till att det väntar en ny höjning av skatten och förmånsvärdet vid årsskiftet. Det beror på att regeringen beslutat att EU:s nya testmetod för bilar, WLTP, ska införas i bonus-malussystemet från den 1 januari 2020. WLTP mäter förbrukning och utsläpp på ett sätt som bättre avspeglar verklig körning – vilket i praktiken innebär att en bilmodells utsläppsvärde kan ligga 20-25 procent högre än det gjorde enligt den tidigare testmetoden NEDC. Efter årsskiftet betyder det att såväl fordonsskatt som förmånsvärde kan justeras uppåt rätt rejält för nya bensin- och dieselbilar.

Diesel-Passatens mer klimatvänliga syskon GTE – alltså laddhybriden – är nog något som många är nyfikna på. Den beräknas enligt mätsystemet WLTP ha en elektrisk räckvidd på 5,5 mil och platsar med sina 32 gram CO2-utsläpp i klimatbonusklassen. Volkswagen har redan fått in tusentals förhandsbeställningar, och de som beställt ska enligt tillverkaren få ut sin bil efter årsskiftet. TT kommer att provköra laddhybriden senare i höst.